HR en FM pakken steeds meer integraal vraagstukken op
HR en FM groeien de laatste jaren steeds meer naar elkaar toe. Dat is niet vreemd, vinden Jørgen Schneithorst en Alexander Lindeboom van AAFM Facility Management. “Uiteindelijk houden ze zich in essentie met hetzelfde vraagstuk bezig: het creëren van een inspirerende werkomgeving.”
Hoewel HR focust op een goed HR-beleid en FM op adequate voorzieningen, werken de twee afdelingen de laatste jaren bij veel organisaties steeds meer samen om de medewerker te faciliteren in het leveren van optimale prestaties voor de organisatie. Jørgen Schneithorst en Alexander Lindeboom, respectievelijk HR-directeur en Operationeel Directeur bij AAFM, hebben de afgelopen jaren gezien dat de voorheen gescheiden werelden steeds meer plaatsmaken voor een integrale aanpak. Lindeboom: “Voorheen hield HR zich bezig met ‘klassieke’ HR-taken als ziekteverzuim en beoordelingen en FM met operationele dienstverlening. Nu zijn er echter bij organisaties andere items die spelen, zoals het creëren van een inspirerende werkomgeving en het branden van een bedrijf. Die items hebben raakvlakken met werving en selectie, maar ook met je imago als werkgever, met preventie en met de omgeving waarin je als organisatie je mensen wilt laten werken.”