Logo
  • Nieuws
  • 12 december 2019
  • Bron: HapinessBureau

Zie jij je werk als Job, Career of Calling?

Hoe kijken Nederlandse werknemers naar hun werk? Zien ze hun werk puur als middel om brood op de plank te krijgen en geld te verdienen voor het leven naast hun werk? Of zijn ze meer carrièregericht en zien ze hun huidige werk als investering en opstap naar een volgende functie? Of is het werk een roeping en een van de belangrijkste dingen in hun leven?

Beeld Zie jij je werk als Job, Career of Calling?

Het verschil maakt nogal wat uit, zo blijkt uit een onderzoek van Het HappinessBureau en Steda. Hierbij volgden zij een bekend onderzoek van de Amerikaanse professor Amy Wrzesniewski (Yale University) en collega-wetenschappers. Zij gebruikte een indeling van drie manieren om naar je werk te kijken: Job (werk is een baan), Career (werk is leuk, maar mijn volgende baan geeft meer status en uitdaging) en Calling (mijn werk betekent alles voor me).

Wat liet de Nederlandse benchmark zien in het onderzoek van het HappinessBureau en Steda?

Nederlanders kijken verschillend naar hun werk.

  • Iets meer dan een derde, 35%, ziet werk als een Job.
  • 31% van de Nederlanders vindt het Career-perspectief van toepassing en
  • 23% kiest voor het perspectief van Calling.
  • 11% kan geen keuze maken uit de indeling.

Relatie met werkgeluk

Er is een duidelijke relatie met hoe gelukkig mensen zich voelen op het werk.

  • Medewerkers die hun werk als Job zien, geven zichzelf een 6,5 als cijfer voor werkgeluk.
  • Medewerkers die hun werk als Career zien, zijn gelukkiger op het werk: een 7,2.
  • Medewerkers die hun werk als roeping zien (Calling), scoren een 7,7 op werkgeluk.

Relatie met ziekteverzuim

Medewerkers die hun werk als Calling zien, zijn significant minder vaak ziek dan medewerkers uit de andere twee groepen. Zo geeft 52% van de ‘Calling-medewerkers’ aan dat ze het afgelopen jaar geen dag hebben gemist door ziekte. Bij de andere twee groepen is dat 41%.

Relatie met trots op de producten en/of dienstverlening

In het onderzoek werd aan de respondenten gevraagd of ze trots waren op de producten of diensten van de organisatie waarvoor ze werken. Er werd vervolgens gekeken tot welke groep de respondenten behoorden. Ook daarbij maakte de onderzoekers een link naar werkgeluk.
Het blijkt dat de medewerkers die het minst trots ervaren bij de producten of dienstverlening veelal uit de groep komt die hun werk als Job ziet. Deze groep scoort een 3,6 op werkgeluk. Medewerkers die juist enorm trots zijn op de prestaties van hun werkgever, komen vooral uit de groep ‘Calling’. Hun score op werkgeluk is maar liefst een 8,1.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.