Behoefte aan vitaliteitsbeleid nog onvoldoende voelbaar in organisaties
Het hanteren van een vitaliteitsbeleid is niet nodig als het aan de mkb’er ligt (63%). De behoefte aan een dergelijk beleid is bij deze groep ondernemers simpelweg niet aanwezig. 19 procent geeft als reden dat het nog onbekend terrein is en 14 procent zegt dat de verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf ligt.
Organisaties die wel een vitaliteitsbeleid hanteren leggen met name de focus op ziekteverzuim (43%), sport en beweging (42%) en een goede balans tussen werk en privé (32%). Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.
Weinig kennis
Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique: “Ik vermoed dat organisaties nog te weinig kennis hebben van wat een vitaliteitsbeleid precies inhoudt en wat het kan betekenen voor een organisatie. Terwijl het implementeren van een vitaliteitsbeleid simpeler is dan bedrijven misschien denken. Denk bijvoorbeeld aan het nauw betrekken van medewerkers bij beslissingen, of afspraken op maat maken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Tegelijkertijd is het hanteren van een vitaliteitsbeleid ontzettend belangrijk. Een organisatie creëert meer gezonde en bevlogen medewerkers, die beter presteren op hun werk en hier ook meer plezier aan beleven. Door actief te focussen op vitaliteit, kunnen werkgevers nog meer uit hun werknemers halen.”