Logo
  • Nieuws
  • 29 september 2014
  • Ella Beentjes

Klantenservice: geen bijbaan maar volwaardig vak

Op Klant Contact Centers werken voornamelijk studenten. Zij hebben weinig binding met het bedrijf waar ze voor werken. Dit terwijl dat juist cruciaal is in die functie.

Het grootste gedeelte van de medewerkers op het Klant Contact Center (KCC) is niet ouder dan 30 jaar, zo blijkt uit onderzoek van Olympia Uitzendbureau onder (oud-)uitzendkrachten. KCC is vooral populair voor naast de studie vanwege de flexibele werktijden (71,35 procent).

Geen binding

Tamara Donkervoort, business unit manager zakelijke dienstverlening bij hetuitzendbureau: “Het onderzoek bevestigt onze vermoedens dat organisaties met name studenten op het KCC zetten. Terwijl het primaire klantcontact toch moet worden verzorgd door ervaren medewerkers die een binding met de organisatie hebben.” Zo blijkt dat medewerkers op het KCC de sfeer belangrijk vinden (60 procent), een goede band voelen met de medewerkers, maar zich minder verbonden voelen met het bedrijf waar ze de telefoon voor opnemen (40 procent).

Klantenservice ondergewaardeerd

Studenten kiezen een dergelijke baan niet voor de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden (slechts 19,4 procent wel). Daarnaast voelen studenten zich vaak ondergewaardeerd in hun functie en hebben zij het gevoel dat hun capaciteiten niet worden benut. Ondergewaardeerd ook in hun beloning; uit het onderzoek blijkt dat van de respondenten zij het minst tevreden zijn over het loon. Donkervoort: “Ondernemers moeten investeren in de medewerkers op het KCC, zodat zij voldoende zijn opgeleid, hun capaciteiten worden benut en dat zij marktconform worden betaald. Het wordt tijd dat werken op de klantenservice geen bijbaan meer is, maar een volwaardig vak wordt."

Event: The Great Workplace to be

Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent én blijft voor talenten? En wat betekent dit voor de werkomgeving op kantoor, thuis of op een third workplace? Het event: The Great Workplace to be geeft in één dag nieuwe inzichten, resultaten en innovaties om uw human capital optimaal te laten renderen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.