Miskende medewerker neemt datawraak
Voor 44 procent van de medewerkers die zich door de werkgever gekrenkt of miskend voelen, is wraak een optie. 11 Procent van degenen die wraak neemt, neemt bovendien vertrouwelijke informatie mee naar huis. Dit blijkt uit onderzoek van informatiebeheerder Iron Mountain.
Een emotioneel incident leidt in 5 procent van de gevallen zelfs tot een datalek. Redenen om tot zo’n datalek te komen, zijn onterecht ergens voor verantwoordelijk worden gehouden (21 procent), een onbeschofte behandeling (19 procent), ontslag (15 procent) en seksuele intimidatie (14 procent).
Merkschade
De meeste medewerkers met wraakgevoelens zijn uit op reputatieschade van de werkgever. De verbolgenheid wordt in 27 procent van de gevallen onmiddellijk per e-mail tegenover collega’s geuit. Bijna een kwart blaast bovendien buiten de deur nog stoom af vanaf het bedrijfsadres, en 15 procent stuurt daarbij de pijnlijke correspondentie mee. 21 Procent wijdt er zelfs een cynische post aan op Facebook of Twitter.
Diefstal
11 Procent van degenen die wraak neemt, reageert dus door informatie te stelen en deze buiten het bedrijf te brengen. Een emotioneel incident tussen werkgever en werknemer leidt daarom in bijna 5 procent van de gevallen tot een lek van waardevolle of gevoelige informatie. Het ‘eigen’ werk is als eerste aan de beurt: 57 procent verwart intellectueel eigendom met emotioneel eigendom en neemt zijn of haar werk voor de onderneming met zich mee.
Vervolgens is het adressenbestand, dat in alle opzichten aan de onderneming toebehoort, aan de beurt (51 procent). Volgen presentaties (46 procent), zakelijke voorstellen als offertes (21 procent), strategische- en ontwikkelplannen (beide 18 procent) en financiële getallen (9 procent).