Implementeer een sterk vitaliteitsbeleid
Er wordt lichamelijk en geestelijk veel van je medewerkers gevraagd. Dagelijks moet er gepresteerd worden en dienen alle ballen in de lucht gehouden te worden. Het is voor medewerkers lastig om de juiste balans te vinden en te behouden. Om in balans te blijven, ben je immers altijd in beweging. Geen dag is hetzelfde.
Vitaliteit is meer dan niet ziek zijn, gezond leven en op tijd onder de wol. Het bestaat uit de juiste mix tussen voeding, beweging, ontspanning, veerkracht en zelfvertrouwen. Vitale medewerkers zijn in staat om goed te blijven presteren onder druk. Dat vitaliteit en een goed vitaliteitsprogramma belangrijk zijn blijkt wel uit de volgende punten:
» Langdurig verzuim komt voor 70% voort uit mentale klachten: te hoge werkdruk, werkstress en een langdurige disbalans in de werk-privé situatie.
» Medewerkers met een lagere vitaliteit zijn eerder geneigd om uit te vallen door lichamelijke en/of geestelijke klachten.
» Dit leidt voor jou als werkgever tot productieverlies en hogere verzuim- en gezondheidskosten.
Uit onderzoek van Stichting Gezondheid blijkt dat een sterk vitaliteitsbeleid binnen een bedrijf kan leiden tot:
» 27% minder ziekteverzuim;
» 62% minder veiligheidsincidenten;
» 18% meer productiviteit;
» 12% meer klantengroei.
Hoe stel je een goed vitaliteitsbeleid op?
In aanvang is het van belang om te weten wat er speelt binnen je organisatie. Wat gaat er goed en waar hebben je medewerkers behoefte aan? Voer bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidonderzoek uit om dit in kaart te krijgen. Breng daarbij ook in kaart welke overige factoren nog meer van invloed kunnen zijn op de vitaliteit binnen het bedrijf. Denk hierbij aan vergrijzing, het nieuwe werken of andere mogelijke aspecten. Daarnaast is het van belang dat vitaliteit écht op de agenda komt te staan binnen het bedrijf en het ook breed gedragen wordt. Zodra mensen het nut en de noodzaak hiervan inzien én enthousiast worden, dan is de kans van slagen het grootst. Het probleem is echter, dat vitaliteit vaak pas belangrijk wordt gevonden zodra het niet meer goed gaat. Terwijl je juist uitval wil voorkomen en tegelijkertijd ook niet wil dat je mensen maar op 80% van hun kunnen presenteren.
Baseer je vitaliteitsprogramma op deze 3 pijlers
Vitaliteit draait allang niet meer om dat abonnementje op de bedrijfsfitness. Ontwikkel een programma, opgedeeld in blokken en verspreidt over het jaar, waarin je medewerkers structureel met vitaliteit bezig zijn. Zorg voor motivatoren en momenten waarbij je samen in beweging komt. Bijvoorbeeld door als team aan iets deel te nemen. Deel de juiste kennis (of zorg dat specialisten deze kennis delen), organiseer challenges om mensen te stimuleren en bied structureel sportlessen aan. Bouw je gezondheidsprogramma op rondom deze pijlers:
- Gezonde voeding – Stimuleer een gezond voedingspatroon binnen het bedrijf of in de thuiswerkomgeving.
- Voldoende beweging – Faciliteer een sportprogramma en stimuleer medewerkers om tussen het werken door voldoende te bewegen. Bijvoorbeeld deze.
- Ontspanning – Bied je medewerkers voldoende mogelijkheden om tussen het werken door te ontspannen. Zorg dat zij zich weer op kunnen laden.
Begin klein en kijk wat je zelf al kunt doen
“Het begrip vitaliteit is groot, dus waar ga je als werkgever beginnen? Soms is een eerste stap om eens te kijken wat je al in huis hebt en de mensen bij elkaar te brengen”, vertelt René Mol, Senior ergonomisch adviseur Blue Sky Ergonomics. Hij is bij vele bedrijven over de vloer gekomen en ziet hoe er allerlei losse initiatieven opgezet zijn. Ondanks alle goede bedoelingen blijft vaak de participatie van de medewerkers beperkt.
“Begin bij het voor de hand liggende: laat je mensen eerst eens goed gebruik maken van de werkplek. Dat kan al voldoende zijn om klachten te voorkomen. Geef mensen het inzicht in bijvoorbeeld een juiste werkhouding en een goed 24-uur ritme. Maak twee keer per maand een rondje over de werkvloer en bespreek met iedere medewerker wat eventueel hun klachten of behoeften zijn. Zo houd je een vinger aan de pols. Het draait voor mensen vaak om bewustwording en het doorbreken van patronen”.
Breng fun in vitaliteit
Introduceer de fun factor in vitaliteit. Maak het leuk, prikkel medewerkers. Mol: “Denk hierbij aan behendigheidsspelletjes of een kleine competitie onderling. Zoals een kastje om te meten hoeveel iemand loopt, gemeten op de Kilamanjaro. Of denk aan kletspot kaarten om de ontspannen dialoog tussen medewerkers te stimuleren. Bij een grote gemeente hier in de regio werd speeddaten met collega’s van andere afdelingen geïntroduceerd om de verbinding te verbeteren. Meer fun heeft een positief effect op de sfeer en de motivatie van medewerkers”.
Het schoolvoorbeeld van een leuke en vitale werkplek is Coolblue. De vergaderruimtes zijn creatief en inspirerend: van een ballenbak tot een junglekamer. De bedrijfskantine is een compleet ingerichte picknickplek. Fun hebben op het werk is belangrijk en zorgt voor een positieve flow. Kijk daarom ook eens kritisch naar je eigen werkomgeving. Gelukkige en gezonde medewerkers functioneren beter!
(foto: Coolblue)
Schakel een vitaliteitspartner in
Juist in deze tijd is het belangrijk om het welzijn van de mensen in het bedrijf te bewaken. Het opstellen van een vitaliteitsbeleid biedt houvast om gezamenlijk te werken aan een veilige en gezonde werkomgeving met werknemers die in balans zijn. Mol: “Je staat er als werkgever niet alleen voor. Schakel de kennis en ervaring in van specialisten om een verantwoord vitaliteitsprogramma te implementeren.”
In samenwerking met arbodienst Capability, net als Qragt onderdeel van de Galliata Groep, worden de preventieve tools van Blue Sky Ergonomics als interventie ingezet. Denk hierbij aan:
Werkplekonderzoek: inzicht in lichamelijke (werk gerelateerde) klachten en een preventief advies om de werkplek te verbeteren
De workshop Fit op je werkplek: stimuleert bewustwording van je medewerkers en spoort ze aan om eigen verantwoordelijkheid te nemen in hun werkhouding, gezondheid en fysieke belasting.
Til-training: praktische training waar je medewerkers inzicht krijgen in de oorzaak van lichamelijke klachten en advies krijgen in de juiste werkhouding.
Periodieke incompany bedrijfsfysiotherapeut: structurele aandacht voor gezond werken en gedragsverandering door gecertificeerde bedrijfsfysiotherapeut.