Functie:Spreker & Dagvoorzitter | Chief Happiness Officer bij Cosis (CEC)
Organisatie:Energy that works
Mijn naam is Arjen Banach en ik ben expert op het gebied van leiderschap, organisatiecultuur en positieve psychologie. Als spreker, trainer en dagvoorzitter heb ik het geluk dat ik wekelijks op het podium mag staan om mensen door heel Nederland te inspireren en vermaken. Naast mijn lezingen help ik organisaties van het bouwen van organisatiecultuur in de breedste zin van het woord. Mijn belangrijkste uitgangspunt hierbij is hoe je als organisatie energieker kan worden. Ik geloof dat energie de grondlegger is van geluk en succes. Als er energie in een organisatie zit, dan zijn medewerkers gelukkiger en productiever en worden resultaten sneller en beter behaald. Die organisaties die zich durven te focussen op hoe medewerkers betrokken en gelukkig te maken zullen zich de komende jaren echt gaan onderscheiden.
Bijdragen
Blog
De coronacrisis was de eerste grote kennismaking met werken op afstand - 'remote' werken. In eerste instantie ontstond er onrust: hoe continueren we de bedrijfsvoering, hoe houden we processen in gang? Iedereen in de organisatie moest alles op alles zetten om te zorgen dat alles zo snel mogelijk door kon gaan.
Blog
‘We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk’. Deze leus van transitiedeskundige Jan Rotmans lijkt gezien de enorme technologische revolutie die woedt steeds meer waarheid te worden.
Blog
Elke organisatie is bezig met verandering. Het eenvoudigweg blijven uitvoeren van de core-business is namelijk niet meer van deze tijd, die gedachte is ondertussen wel neergedaald in organisaties. Veranderen plan je echter niet, dat ontstaat. Het blijkt dat organisaties die gemakkelijk veranderingen ondergaan, zich hier niet op voorbereiden maar constant innoveren. Medewerkers krijgen de vrijheid en ruimte om te ontdekken hoe het werk beter kan worden ingericht en de organisatie beter kan inspelen op de toekomst.
Blog
Medewerkers zijn allesbepalend voor het resultaat van een organisatie. Hoewel zij de grootste waarde van een bedrijf vormen staan ze niet op de balans. Daarom is het van groot belang om structureel na te gaan hoe collega’s mentaal in hun werk zitten. Veel organisaties meten hierom medewerkerstevredenheid, als instrument. Het meten hiervan is uiteraard goed maar er zit ook een tekortkoming aan.
Blog
Als je minimaal 40 uur per week besteedt aan werken, dan mag je toch van organisaties verlangen dat zij een bruisende werkomgeving creëren waar het leuk is om te zijn, waar je je talenten kan benutten en ook waar je met je werkzaamheden iets kan toevoegen aan de wereld? Een vanzelfsprekendheid is dit helaas nog allerminst.
Blog
Seizoen 2 van de Luizenmoeder is van start. De televisieserie over het reilen en zeilen van de school trok vorig jaar veel bekijks en was onderwerp van gesprek maandag op ’t werk. Terecht, want behalve dat de serie bijzonder vermakelijk is kunnen we ook veel leren van alles wat er gebeurt op de Klimop, en dat zal ook in seizoen 2 ongetwijfeld weer het geval zijn.
Daarom hierbij de 5 lessen (en tevens een korte terugblik) omtrent organisatiecultuur van het eerste seizoen van de Luizenmoeder.
Blog
Als organisatie inzetten op werkgeluk zorgt dat voor tevreden medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, maar hoe zet je zo’n beweging in gang?
Blog
Er is een omslag gaande op het werk van welvaart naar wellbeing. In deze veranderende behoefte van medewerkers wordt flink geïnnoveerd met
werkprocessen zoals Holocaracy, Lean, Agile. Maar wat kunnen we leren van organisaties die worden geroemd als beste werkgever van Nederland? 3 eenvoudige lessen.