Mexicaanse griep bevordert vraag naar fruit op het werk
Het idee van het werkfruit houdt in dat de werkgever zijn personeel bijvoorbeeld bij een koffieautomaat fruit aanbiedt. Zo kunnen werknemers gemakkelijk een gezond tussendoortje pakken.
De campagne werkfruit is bijna twee jaar terug gestart door Paul Rosenmöller van het ‘convenant overgewicht’. Het concept van werkfruit is bedacht door fruitleverancier DeGroeneTas.nl. Deze organisatie levert ook het werkfruit. De campagne mikt erop dat werkgevers het fruit gratis aanbieden. “Maar het is aan de werkgever om dat te bepalen”, aldus Werkfruitonline.nl.
MKB
Het valt Werkfruitonline.nl op dat niet langer alleen facilitaire managers van grote bedrijven interesse tonen. Momenteel blijken voornamelijk HRM-managers van MKB-bedrijven geïnteresseerd in werkfruit. DeGroeneTas.nl stelt dat werkgevers hopen met het verstrekken van (gratis) werkfruit de weerstand van het personeel tegen de Mexicaanse griep op tijd te verhogen.
Tijdelijk
DeGroeneTas.nl denkt dat de extra vraag naar werkfruit van tijdelijke aard zal zijn. De organisatie verwacht dat bedrijven financieel flink door de Mexicaanse griep zullen worden getroffen. Die bedrijven zullen daardoor volgens DeGroeneTas.nl begin 2010 moeten bezuinigen. “Op dat moment zal men zeker geen werkfruit introduceren.”
Tip
U heeft beperkte of zelfs geen invloed op de gezondheid van medewerkers tijdens een pandemie. Sleutelpersonen kunnen afwezig zijn en processen die afhankelijk zijn van mensen vallen stil. Bereid u daarom goed voor op een eventuele griepexplosie. Regel bijvoorbeeld goed dat medewerkers thuis (of elders) kunnen werken. Minimaliseer de kans op besmetting, denk aan de hygiëne en instrueer uw medewerkers hoe ze besmetting kunnen voorkomen. Breng goed in kaart welke vervangers u heeft voor medewerkers die uitvallen en hoe u die vervanging organiseert. Betrek tot slot de bedrijfsarts of de arbodienst op tijd bij uw preventiemaatregelen.