Logo
  • Nieuws
  • 1 december 2010
  • Lianne Bouman

7 tips om te besparen op uw ziekteverzuim

Bouw en industrie hebben het meeste aandacht voor ziekteverzuim en het leren omgaan met gezondheidsrisico’s op de werkplek. Hier kan de sector zakelijke dienstverlening een voorbeeld aan nemen, blijkt uit een onderzoek van Delta Lloyd uitgevoerd door TNS Nipo.

Beeld 7 tips om te besparen op uw ziekteverzuim

In de sector zakelijke dienstverlening zijn 22.944 mkb-bedrijven met vier tot 50 werknemers actief. 81 procent denkt dat hun ziekteverzuim lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Daarmee lijken zij volgens de onderzoekers het verzuimprobleem te onderschatten.

 

Van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening:

  • ervaart 56 procent in zekere mate problemen door ziekteverzuim;
  • ervaart 6 procent zelfs grote problemen;
  • denkt 79 procent ziekteverzuim wel grotendeels of in enige mate te kunnen beïnvloeden;
  • neemt een kwart daadwerkelijk maatregelen.


Gemakzucht

Mkb'ers ervaren als grootste obstakel dat de vervanging van zieke werknemers vaak moeizaam verloopt en dat planningen en afspraken met klanten veranderen. Daarnaast vormen de administratieve rompslomp en de contacten met soms weinig coöperatieve arbodiensten een veelgehoorde klacht. De gemakzucht bij de werknemers scoort ook hoog.

 

In Nederland kost het ziekteverzuim de mkb-werkgevers 224 miljoen euro per jaar. Volgens het onderzoek kan de zakelijke dienstverlening 88 miljoen euro op ziekteverzuim besparen.

 

De tips voor u op een rij:

  • Risico’s kennen, betekent risico’s beter kunnen bestrijden. Hoe vroeger u risico’s herkent, hoe beter u ze preventief kunt aanpakken. Denk aan werkplekaanpassingen ter voorkoming van rsi, een cursus stoppen met roken of mediation bij werkgever-werknemerconflicten.
  • Inzicht in de aard, omvang en plaats van verzuim is de basis voor een actief verzuimbeleid. Zorg voor een eenduidige registratie van deze gegevens voor uw hele bedrijf en maak er slim gebruik van.
  • Wie doet wat als een medewerker zich ziek meldt? Een verzuimprotocol beschrijft de verdeling van taken en verantwoordelijkheden bij ziekte of re-integratie. Het maakt verzuim beter beheersbaar voor uzelf en uw medewerkers.
  • Als er problemen zijn in de werkomgeving van de medewerkers, zoals stress of een verkeerde manier van bewegen, dan kan dit tot ziekmeldingen leiden wanneer u niet tijdig ingrijpt.
  • Onderhoud als leidinggevende persoonlijk contact met zieke medewerkers. Onderzoek toont aan dat betrokkenheid van de leidinggevende met de zieke werknemer belangrijk is voor het re-integratieproces.
  • Kijk goed naar de afspraken die al in een eventuele cao zijn vastgelegd. In sommige cao’s is een goedgekeurde branche Risico-inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) vastgelegd. Hier kunt u gebruik van maken als u minder dan 25 werknemers in dienst hebt. U hoeft dan geen eigen RI&E meer op te stellen.
  • Wijs binnen uw bedrijf een preventiemedewerker aan. Dit verplicht de Arbowet u. Als u minder dan 25 werknemers in dienst heeft, dan mag u ook zelf de rol van preventiemedewerker vervullen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.