Werving: Facebook vervangt Monsterboard?
Een vacature op Monsterboard of Jobtrack zetten of in de krant is ouderwets volgens leidende recruitment consultants. Facebook, LinkedIn, Twitter en de mobiele telefoon zijn dé manieren om nieuw personeel te vinden.
Het meest eenvoudig is een bedrijfspagina op Facebook, of een gepersonaliseerde advertentie. Dit schrijft de Volkskrant. Advertenties bij Facebook, LinkedIn of Google worden betaald per click.
Dat is efficiënt zegt Andy Headworth van Sirona Consulting in de Volkskrant. “Alleen geïnteresseerden klikken de advertentie aan. Het is pas sinds kerst dat bedrijven sociale media serieus nemen als wervingskanaal. Dit kanaal groeit inmiddels zo hard, dat bedrijven realiseren dat het niet meer weggaat.”
Recruiters zijn het erover eens dat hun vak de komende jaren onherkenbaar verandert. Niet alleen door de techniek, ook door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. De huidige groep jongeren tussen 15 en 20 jaar heeft vaak nog nooit van Monsterboard gehoord. Headworth: “Maar ze groeien wel op met Facebook. Werkgevers zullen hen dus zelf moeten opzoeken op de social media waar zij actief zijn.”