Werven is niet meer wat het was
Vier trends zorgen er voor dat werven niet langer gaat zoals het ging. Dat schrijft Lou Adler, president van de Adler Group in een bijdrage voor het rekruteringsnetwerk ere.net.
1. Narrow casting
Als eerste trend wijst Adler op het samensmelten van talent marketing en consumer marketing. ‘Narrow casting’ oftewel het heel gericht focussen op een bepaalde doelgroep wint sterk aan belang in de advertentiewereld. Dat betekent dat de consumenten opgedeeld worden in kleine subsegmenten, zoals werkende alleenstaande vrouwen tussen 25 en 30 jaar. De boodschap wordt specifiek op deze groep afgestemd en om hen te bereiken moeten diverse technieken worden ingezet. Dat geldt ook voor de wervingsboodschap waarbij zoekoptimalisatie, gedragsmarketing, talent hubs en microsites moeten worden ingezet om de juiste doelgroep te bereiken.
2. Search engine optimization (SEO)
Als kandidaten niet in een jobsite maar via een zoekmachine een jobopdracht ingeven, moeten de vacatures bij de eerste zoekresultaten verschijnen, willen zij worden gezien. Dat vraagt van de werver dat hij een expert wordt in ‘key words, meta tags en search engine optimization’. Oftewel een beroep moet doen op een andere categorie specialisten dan voorheen.
3. Sociale netwerken
In vergelijking met vorig jaar is ‘networking’ nog toegenomen als kanaal om een vacature in te vullen, meer dan 70 procent van de rekruteerders in de VS doet er vandaag een beroep op, zo blijkt uit een recent onderzoek. Het belang van LinkedIn, gecombineerd met Facebook, MySpace en enkele andere niche sociale netwerken mag dan ook niet onderschat worden, aldus Lou Adler.
4. Meten is weten
Verder wint het belang van betrouwbare metingen, begroting en planning van de werkkracht nog aan belang. Dat alles gaat er toe leiden dat wervers partners worden van hun klanten en consultants voor hun kandidaten.
Bron: 6minutes.be