Verdrievoudig sollicitanten en verdubbel slagingskans
Geef een resultaatgerichte functieomschrijving bij uw vacatureteksten en verdubbel de slagingskans. Simpel, toch? Dit blijkt uit onderzoek van werving- en selectiespecialist Ad Rem Young Professionals en organisatieadviesbureau Eprom.
In een resultaatgerichte functieomschrijving ligt de nadruk op wat de organisatie van een functie verwacht op het gebied van eindverantwoordelijkheden en wat de bijdrage van de functie is aan het doel van de organisatie. Uit het onderzoek, waarin het verschil onder de loep wordt genomen tussen resultaatgerichte en taakgerichte functieomschrijvingen, blijkt dat de resultaatgerichte vacature dubbel zo vaak bekeken wordt door sollicitanten en dat het aantal sollicitaties tot drievoudig is.
Concrete doelen
Ook werkt de resultaatgerichte omschrijving beter bij het daadwerkelijk gesprek. Ramses Serno, directeur van Ad Rem Young Professionals geeft aan: “Sollicitanten weten veel beter wat er van ze verwacht wordt aan de hand van een resultaatgerichte vacaturetekst omdat er concrete doelen in gesteld worden. Dit terwijl in gebruikelijke wervingsmethoden gekeken wordt naar wat je kan, niet wat je bereikt.”