Ruim een op de drie Nederlanders wordt jaarlijks gehunt
Ruim één op de drie Nederlanders (35 procent) is het afgelopen jaar door een werkgever benaderd voor een baan. Ten opzichte van 2011 is dat een lichte stijging van +2 procent blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Marketeers zijn de meest gehunte doelgroep in Nederland, gevolgd door Consultants en ICT’ers. Ruim 70 procent van de marketeers is het afgelopen jaar door een werkgever of intermediair benaderd voor een nieuwe baan. Bijna de helft (45 procent) van de mensen die werken in de Olie & Gas industrie wordt maandelijks benaderd voor een nieuwe baan.
Marketeers en inkopers
De minst gehunte doelgroepen werken in de facilitaire dienstverlening, gevolgd door verzorgenden en administratieve medewerkers. Alle drie functiegebieden waar nauwelijks sprake is van schaarste. Van de marketeers is daarentegen 70 procent het afgelopen jaar een of meerdere keren gepolst voor een nieuwe functie. Bijna de helft van de marketeers wordt een of meerdere keren per kwartaal benaderd.
Van de inkopers wordt ruim 20 procent minimaal één keer per maand benaderd. Zowel bij marketeers als bij inkopers is er een directe relatie tussen de mate waarin ze vindbaar zijn op internet en het aantal keer dat ze worden gehunt voor een nieuwe baan. Op jaarbasis scoren de marketeers het hoogst van alle beroepsgroepen.
Top-5 meest gehunte beroepen
Marketing 71%
Consultancy/advies 62%
ICT/automatisering 61%
Accountancy 56%
Directie/(interim)-management 55%
(scores op jaarbasis)
Top-5 minst gehunte beroepen
Facilitaire dienstverlening 17%
Verpleging/verzorging 20%
Administratief/secretarieel 27%
Productie 29%
Sociaal/maatschappelijk 29%
(scores op jaarbasis)
Niet via LinkedIn maar op de klassieke manier benaderen
Wanneer we op brancheniveau kijken zien we dat mensen die werken in de Oil & Gas industrie zeer gewild zijn. Daarvan wordt 45 procent maandelijks gehunt en 70 procent jaarlijks. Bij deze groep zien we ook steeds vaker dat zij zichzelf ‘onvindbaar’ of ‘onbenaderbaar’ willen maken, omdat de intensiteit waarmee zij worden benaderd steeds vaker als ‘spam’ wordt ervaren. Martijn Hemminga, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: “Intensief gehunte doelgroepen vertrekken steeds vaker van LinkedIn en maken zichzelf ‘onvindbaar’. Searchers en sourcers grijpen dan ook steeds vaker naar de klassieke manier van hunten, door gewoon te bellen naar organisaties en de werkvloer.”