Logo
  • Nieuws
  • 14 oktober 2009
  • Manon Schuttrups

Online sollicitatie vaak onbeantwoord

Eén op de drie bedrijven reageert niet op online sollicitaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse sollicitatieonderzoek van Digitaal-Werven. Bij dit onderzoek wordt niet alleen de website van bedrijven beoordeelt, ook wordt er een zogenaamde ‘mystery sollicitant’ opgevoerd.

Beeld Online sollicitatie vaak onbeantwoord

“We hadden wel rekening gehouden met tragere reacties aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de zomerperiode. Dat dit mogelijk tot iets meer non response zou leiden was ook ingecalculeerd. Vorig jaar reageerde echter zestien procent niet op een sollicitatie, nu is 33 procent van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok,” aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven. 

Slechte reputatie
Dat in crisistijd de recruitmentactiviteiten op een lager pitje staan, is niet verrassend. Toch is het contact houden met kandidaten in mindere tijden belangrijk. Zeker met het oog op de vergrijzing is dit essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het imago van een organisatie geen goed doen. 

Hoger niveau

Maar er is ook goed nieuws: het niveau van de online sollicitatie-ervaring is, net als vorig jaar, gestegen. Ook blijkt dat de omvang van een bedrijf niet direct invloed heeft op de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring. Ook kent Nederland sinds dit jaar weer een aantal nieuwe, goede nieuwe wervingssites.

 

Tip

Belangrijke onderdelen op uw werkenbij’-website zijn Personalisatie en Procedure. Denk bij Personalisatie bijvoorbeeld aan het toevoegen van de naam en contactgegevens van de recruiter, eventueel met foto. Bij Procedure gaat het om informatie als de termijn waarop de sollicitant een reactie kan verwachten, hoeveel gespreksronden er zijn en met wie en of bijvoorbeeld een test onderdeel van de procedure is. Bekijk uw website dus eens uit ogen van de sollicitant. Welke informatie is belangrijk en welke ontbreekt?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.