Online sollicitatie vaak onbeantwoord
Eén op de drie bedrijven reageert niet op online sollicitaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse sollicitatieonderzoek van Digitaal-Werven. Bij dit onderzoek wordt niet alleen de website van bedrijven beoordeelt, ook wordt er een zogenaamde ‘mystery sollicitant’ opgevoerd.
“We hadden wel rekening gehouden met tragere reacties aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de zomerperiode. Dat dit mogelijk tot iets meer non response zou leiden was ook ingecalculeerd. Vorig jaar reageerde echter zestien procent niet op een sollicitatie, nu is 33 procent van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok,” aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven.
Slechte reputatie
Dat in crisistijd de recruitmentactiviteiten op een lager pitje staan, is niet verrassend. Toch is het contact houden met kandidaten in mindere tijden belangrijk. Zeker met het oog op de vergrijzing is dit essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het imago van een organisatie geen goed doen.
Hoger niveau
Maar er is ook goed nieuws: het niveau van de online sollicitatie-ervaring is, net als vorig jaar, gestegen. Ook blijkt dat de omvang van een bedrijf niet direct invloed heeft op de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring. Ook kent Nederland sinds dit jaar weer een aantal nieuwe, goede nieuwe wervingssites.
Tip
Belangrijke onderdelen op uw ‘werkenbij’-website zijn Personalisatie en Procedure. Denk bij Personalisatie bijvoorbeeld aan het toevoegen van de naam en contactgegevens van de recruiter, eventueel met foto. Bij Procedure gaat het om informatie als de termijn waarop de sollicitant een reactie kan verwachten, hoeveel gespreksronden er zijn en met wie en of bijvoorbeeld een test onderdeel van de procedure is. Bekijk uw website dus eens uit ogen van de sollicitant. Welke informatie is belangrijk en welke ontbreekt?