Logo
  • Nieuws
  • 1 juni 2010
  • Graziëla Sheotahul

Nederlandse kenniseconomie vraagt om buitenlands talent

Op de internationale arbeidsmarkt wordt de concurrentie tussen landen om nieuwe werknemers steeds intensiever. Werkgevers die met kritieke tekorten te maken krijgen, doen er goed aan zich te richten op international recruitment.

Beeld Nederlandse kenniseconomie vraagt om buitenlands talent

Onderzoek van Intelligence GroupThe Network onder ruim 66.000 werkzoekenden uit 67 landen wijst uit dat 64% in principe bereid is over de grens te gaan werken. Nederlandse professionals kiezen ook steeds vaker voor een baan in het buitenland. Het nieuwe Manpower Witboek ‘Wereldwijd werken’ zet de arbeidsmigratie in perspectief en beschrijft de stappen die nodig zijn om je als Nederlandse werkgever en overheid effectief te positioneren.

 

Bedrijfscultuur

"Nederland wordt door 19 procent van de respondenten uit het buitenland gezien als een aantrekkelijk land om te werken," aldus Haiko van der Pol, directeur Marketing & Communicatie van Manpower, "Ons toch maar kleine land staat wereldwijd op een heel redelijke vijftiende plaats als vestigingsland voor professionals en onze bedrijfscultuur scoort goed."

 

Volgens SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan is het belangrijk dat organisaties, die zich willen positioneren op de internationale arbeidsmarkt, moeten weten door welke motieven (top)talent zich laat leiden bij hun keuze voor een bepaald land en een bepaalde werkgever.
 

International recruitment

Voor buitenlandse baanzoekers is informatie over positieve aspecten van Nederland ook relevant. Daarbij scoren onder meer de levenstandaard, de sociale zekerheid, het feit dat bijna iedereen Engels spreekt en de aanwezigheid van veel culturen hoog. Amsterdam, Rotterdam en andere toeristische trekpleisters als de Keukenhof, het strand en sommige musea spreken eveneens tot de verbeelding.

 

Verder is kennis over het zoekgedrag van de buitenlandse doelgroep noodzakelijk. Zo blijken corporate websites, internationale vacaturesites, social media en gespecialiseerde bureaus van groot belang en is zoekmachinemarketing een must. Ten slotte wordt eenmaal in Nederland goede begeleiding bij zowel het werk als de inburgering zeer gewaardeerd.

 

Motieven van professionals

Voor de professionals die een baan in Nederland overwegen zijn de volgende kenmerken het belangrijkst:
1. Het internationale karakter van het bedrijf
2. Goede arbeidsvoorwaarden
3. Interessante doorgroeimogelijkheden
4. De plaats waar het bedrijf gevestigd is
5. Uitdagende werkzaamheden
6. Het bedrijf betaalt de verhuiskosten
 
Van werkgevers verwachten zij vooral ook informatie over:
1. Belastingen
2. Hulp bij de verhuizing
3. Faciliteiten ter plaatse
4. Interessante carrièremogelijkheden voor hun partner
5. Ontspanningsmogelijkheden in de omgeving, als shopping en entertainment

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.