Millennials werven? Meer persoonlijke aandacht en minder werkdruk
Hoe kunnen organisaties, managers en medewerkers zodanig naar elkaar toegroeien dat ze meer van hun werk genieten? En hoe zit dat bij millennials in het bijzonder? In zijn boek ‘Happyholics’ gaat Itamar Sharon hier nader op in.
"Ik spreek graag de wens uit dat we het met z'n allen minder druk gaan krijgen," betoogt Sharon. "Ik kom de laatste tijd veel te veel mensen tegen die zeggen dat ze het veel te druk hebben. Het is allemaal enorm prestatiegericht en ik vind dat we daar een beetje van af mogen stappen.”
Minder werkdruk vertaalt Sharon ook naar meer persoonlijke aandacht: “Om jongere generaties te boeien en binden zullen organisaties echt aandacht moeten hebben voor de persoon. Het wordt steeds belangrijker om afstand te nemen van de zakelijke en de professionele maat en de persoonlijke maat centraal te stellen. Voor millennials is het heel belangrijk dat werk meer is dan het ontvangen van hun salarisstrook en het doen van een aantal taken. Ze willen zingeving en verbinding, ze zoeken naar de menselijke kant van hun werk en zien hun werk als iets heel persoonlijks."
Lui of arrogant?
Vaak wordt gezegd dat millennials niet meer loyaal zijn aan hun werkgever. Dat klopt volgens Sharon. "Ze zijn niet loyaal aan bedrijven, maar ze zijn wel heel loyaal aan mensen. Als je als leidinggevende echt contact maakt met een jonge collega van generatie Y, dan gaat hij voor je door het vuur en verdwijnt het idee dat millennials lui of arrogant zijn volledig.
Organisaties zouden veel meer aandacht moeten krijgen voor de mens. Zie iemand als meer dan een medewerker, maak echt tijd voor elkaar en faciliteer gesprekken die over andere dingen gaan dan alleen werk of resultaat. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar als je zegt dat je moet kunnen praten over gevoelens vinden mensen dat toch vaak nog gek. Mensen van eerdere generaties kunnen dat privé wel, maar hebben er op het werk toch nog moeite mee. Er lijkt al wel een kentering plaats te vinden naar een cultuur waarin werk persoonlijker wordt, maar we moeten nu echt doorpakken.”