Landmacht: internetwerving effectiever dan banenwinkel
De landmacht gaat anders werven en sluit daarom haar banenwinkels, meldt het AD.
Van de elf vestigingen die in de jaren negentig werden opgericht om beroepspersoneel te werven, zijn er nu nog vijf over. Vier daarvan gaan dit jaar nog dicht, de laatste -in Rotterdam- sluit volgend jaar. In de praktijk blijkt dat andere manieren van werving effectiever zijn. Volgens het Ministerie van Defensie werkt vooral internetwerving goed, maar ook optredens van defensie op grote evenementen trekt veel rekruten over de streep.
Dienstplicht
De banenwinkels moesten beroepskrachten voor de landmacht aantrekken toen de dienstplicht in 1996 werd opgeschort. Alleen de landmacht kende deze wervingsvorm. Op dit moment zijn er bij defensie zevenduizend mensen nodig voor militaire functies.
Online werven
De online wereld biedt oneindig veel nieuwe en slimme recruitmentmogelijkheden: virals, banners, emailings, sociale netwerken, online carrièrebeurzen, zoekmachinemarketing, Google AdWords, employee relationship management, games, Twitter en ga zo maar door. Het seminar ‘werven via nieuwe media’ gaat uitgebreid in op de vraag hoe organisaties op effectieve wijze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van online werving. Het seminar wordt gehouden op 15 oktober 2009 in Utrecht.