Driekwart schermt profiel netwerksites bewust af
Driekwart van de gebruikers van online sociale netwerken heeft het online-profiel bewust niet voor iedereen zichtbaar gemaakt. Vrouwen zijn nog veel voorzichtiger dan mannen. Dit bleek onlangs uit onderzoek van arbeidsmarktcommunicatieadviseurs van AMC Academie.
Voor recruiters die actief personeel werven via social networks betekent dit volgens AMC dat zij op een professionele en slimme wijze te werk moeten gaan.De AMC Academie liet Intelligence Group een enquête houden onder 345 respondenten om er achter te komen in hoeverre bewust wordt omgegaan met persoonlijke profielen bij social networks zoals Hyves, Facebook en LinkedIn.
Zelf solliciteren
Maar 25 procent van de ondervraagden heeft er geen moeite mee dat iedereen het profiel kan zien. Tweederde regelt bewust wie zijn of haar profiel kan zien. Van de vrouwen maakt 84 procent het profiel niet zichtbaar voor iedereen. Bij de mannen is dit met 57 procent ruim lager.
Gebruikers van sociale netwerken blijken coulanter te zijn als ze zelf gesolliciteerd hebben bij een organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat ruim eenderde het ‘prima’ vindt dat werkgevers informatie over hem opzoeken na een sollicitatie. Ruim een kwart reageert hier neutraal op. Het lijkt erop dat sollicitanten min of meer verwachten dat werkgevers hun profielen bekijken.
Werven via nieuwe media
Kosten besparen op werving door zelf online mensen te rekruteren? In het seminar ‘werven via nieuwe media’ op 15 oktober wordt theorie afgewisseld met praktische cases en opdrachten, waardoor u aan het einde van de dag voldoende kennis en ervaring hebt opgedaan om zelf de online werving van uw organisatie ter hand te nemen.