‘Doe facebook in de ban bij het screenen van sollicitanten’
Facebook zou niet meer moeten worden gebruikt in het wervingsproces als het aan Paul Deakin, senior research & development consultant bij OPP ligt. De informatie die hierop gevonden kan worden is veel te gevoelig.
Binnen HR en recruitment zijn diverse discussies gaande over het wel of niet gebruiken van social media om kandidaten te screenen. Deakin is van mening dat werkgevers en HR-professionals de screening van kandidaten via social media als Facebook in de ban moeten doen. Een professioneel netwerk als Linkedin daarentegen is wat hem betreft wel een goede benadering.
Objectief
De informatie die op Facebook te vinden is, is dan wel openbaar maar is niet altijd in het voordeel van beide partijen. Op die manier is het moeilijk om een geheel objectief en eerlijk selectieproces aan te gaan.
Online screenen
Eigen onderzoek van OPP laat zien dat 56 procent van de mensen eerst het online profiel van iemand bekijken voordat ze hem of haar op gesprek laten komen. 30 procent zou ‘r echter niet zo blij mee zijn als dit bij hem of haarzelf het geval zou zijn.
Maar 10 procent van de ondervraagden is helemaal niet bezig met de vraag of ze gevoelige informatie vrij geven als ze inloggen op social media sites.
Assessments
Deakin vraagt zich dan ook af waarom social media ‘een ondergeschoven kindje’ is gezien het vele werk en tijd dat HR-professionals steken in de kwaliteit en eerlijkheid van assessments.
Hij vindt dan ook dat social media op dezelfde manier moeten worden gebruikt als elke andere screeningmethode wat betreft eerlijkheid, validiteit en vertrouwelijkheid. “Social media sites gaan van nature niet met respect met privacy, reputatie en controle om en dat zouden zowel HR-professionals en sollicitanten in hun achterhoofd moeten houden,” aldus Deakin.
Deakin doet hiermee een moreel beroep op HRM’ers. Wat vindt u? Ga naar www.hrpraktijk.nl/linkedin en discussier mee.