Bedrijven geven toe elk jaar wel een mismatch te hebben
Een gebrekkige employer branding, een zwak sollicitatieproces, een slechte kandidaatervaring, onvoldoende of ontbrekende onboarding, en een gebrek aan data. Het zorgt ervoor dat 95 procent van de bedrijven elk jaar verkeerde mensen aanneemt. Dit erkennen de bedrijven zelf in het onderzoek 2015 Talent Acquisition Study van de Brandon Hall Group, in opdracht van Glassdoor.
Nu organisaties zich uitbreiden en internationaal concurreren proberen recruiters snel posities in te vullen om aan de groeiende vraag vanuit de business tegemoet te komen. Maar deze snelle beslissingen kunnen organisaties duur komen te staan, duurder dan ze denken aldus de onderzoekers.
Zo blijkt uit het onderzoek onder 153 bedrijven dat organisaties zonder standaard sollicitatieproces vijf keer vaker een mismatch hebben. Organisaties die investeren in een sterke kandidaatervaring daarentegen hebben 70 procent meer kans op succes. Evenals bedrijven die investeren in employer branding: zij hebben drie keer zoveel kans een goede kandidaat aan te nemen.
Cost-of-hire
De meerderheid van de ondervraagde bedrijven heeft een duidelijk beeld van de wervings- en selectiekosten. Ze hebben niet alleen inzicht in de cijfers, ze weten ook uit welke variabelen de kosten bestaan.
Als ze echter wordt gevraagd om de kosten van een mismatch te berekenen, waren de bedrijven minder zeker. Meer dan 30 procent weet hier geen antwoord op te geven.
Dit terwijl verkeerde beslissingen een negatieve impact kunnen hebben op de bedrijfscultuur en werknemersmoraal en dus op de prestaties op afdelings-, business unit of corporate niveau aldus de onderzoekers.