Logo
  • Nieuws
  • 7 november 2014
  • Mariel Hovemann
  • Bron: Nu.nl

‘Werkgevers buiten schot bij Check je werkstress’

De campagne Check je werkstress van het ministerie van SZW is te eenzijdig gericht. "De vraag is: wie is 'je' in het motto? Dat moet ook de werkgever zijn, maar op dit moment wordt er te veel gericht op de werknemer," aldus hoogleraar werk- en organisatiepsychologie Michiel Kompier in gesprek met Nu.nl.

Beeld ‘Werkgevers buiten schot bij Check je werkstress’

Werkgevers moeten kijken hoe het werk georganiseerd is zegt de hoogleraar in een interview met de nieuwssite. "Chemische, fysieke en overmatige psychische belasting, veiligheid, lawaai. Dit zijn factoren die werkstress kunnen verhogen. De werkgever moet erop gericht zijn om goed werkgeverschap af te leveren."

Flexibiliteit en autonomie

Niet dat de werkgever hoge eisen mag stellen, maar werknemers moeten wel van het werk kunnen herstellen aldus de hoogleraar. Verder moeten zowel de werkgever als de werknemer flexibel zijn. Zo moet de werknemer niet moeilijk doen als het gaat om werken buiten kantooruren of overwerken en moet de werkgever de werknemer af en toe een middag vrij geven als de werknemer daarom vraagt. En ook een zekere autonomie is voor werknemers van belang. Binnen grenzen zelf prioriteiten kunnen stellen, helpt volgens Kompier om werkstress tegen te gaan.

Check je werkstress

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.