Terugdringen werkdruk grote uitdaging voor HR-professionals
Ruim een derde van de HR-professionals in Nederland (37%) vreest dat medewerkers binnen hun organisatie de huidige werkdruk niet meer aan kunnen. Dit terwijl het zorgen voor een aanvaardbare werkdruk binnen de organisatie als geheel door ruim een kwart van de HR-professionals (28%) als één van de grootste uitdagingen wordt gezien.
Dit blijkt uit onderzoek van full service HR & payroll dienstverlener Visma | YouServe, onder ruim 500 HR-professionals. Een hoge werkdruk kan slecht zijn voor de geestelijke en fysieke gesteldheid en de productiviteit van medewerkers. Bijna de helft van de HR-professionals (46%) stelt dat er binnen hun organisatie te weinig tijd is om te investeren in het optimaal functioneren van medewerkers, door bijvoorbeeld opleidings- of coachingstrajecten aan te bieden, waarmee de werkdruk verlaagd zou kunnen worden.
Medewerkers zelf verantwoordelijk
Een grotere focus op het maken van efficiëntieslagen is volgens ruim de helft van de respondenten (51%) noodzakelijk om de werkdruk te verlagen of zelfs volledig te voorkomen. Het automatiseren van processen waardoor repetitieve handelingen uit handen worden genomen is hiervan een goed voorbeeld. Daarnaast wordt door 40 procent van de HR-professionals ook het terugbrengen van de 9-to-5-mentaliteit genoemd als een goede oplossing om de werkdruk voor medewerkers acceptabel te houden. Maar liefst 75 procent van de HR-professionals voelt zich verantwoordelijk voor de geestelijke en fysieke gesteldheid van de medewerkers. Echter, bij twee derde van de Nederlandse organisaties zijn de medewerkers zelf verantwoordelijk voor het acceptabel houden van de werkdruk, niet de HR-afdeling. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het zorgen voor een aanvaardbare werkdruk genoemd wordt als één van de grootste kopzorgen onder HR-professionals.
Luister naar de HR Podcast afl. 67. Hierin maakt directeur van vitaliteitsbureau Adaptics, Daan de Boer duidelijk hoe effectief preventiebeleid er in de praktijk uit ziet en waarom maatwerk daarin essentieel is. Inclusief enkele praktische tips.