Doorwerken tijdens corona: 'Meebewegen met de omstandigheden'
HR-professional Ingmar Torjuul is sinds februari 2020 actief bij landelijke arbodienst Capability. Daar kwam hij in een bijzondere tijd binnen, twee weken voor de coronacrisis. Dat gaf een hele nieuwe dimensie aan zijn werk. Hoe ga je het beste met de omstandigheden om? Wat betekenen de ontwikkelingen voor de organisatie, klanten en de medewerkers? En wat is de impact richting de toekomst ook?
Hij vertelt: "Hier waren veel organisaties niet op voorbereid, niemand had een draaiboek pandemie klaarliggen. We waren wel ingericht op incidenteel thuiswerken, maar niet op 5 dagen per week. Door de crisis hebben we gezien dat het heel goed anders kan. Daar hebben we van geleerd: niet doorgaan omdat we het altijd al zo deden, maar meebewegen met de omstandigheden”.
Onderzoek
Om te weten hoe de medewerkers het thuiswerken ervoeren en ze hierbij te ondersteunen heeft Capability een onderzoek uit laten voeren, in samenwerking met Dorothée Vlamings, coach en trainer op gebied van o.a. loopbaanvraagstukken. Vlamings: "Toen Covid-19 zijn intrede deed heb ik zorg en aandacht gehad voor deze ingrijpende verandering en wat dit met de mensen deed die bij Capability werken. Zodat iedereen maximaal ondersteund kon worden”. Vlamings keek hoe de nieuwe situatie opgepakt werd en waar mensen uit de pas liepen. “Die vraag kwam vanuit de directie. Zij wilden weten hoe het ging gezien de plotselinge veranderingen”.
Lock-down
Vlamings: “In eerste instantie waren veel medewerkers bezig met het inrichten van een geschikte thuiswerkplek. En ze waren ook blij en dankbaar dat ze door konden werken en hun baan behielden. Dat dit niet een vanzelfsprekendheid is, werd deze periode wel duidelijk. De behoefte aan contact onderling was er zeker maar ze wisten elkaar ook wel te vinden. Er waren ook voordelen. In vergelijking met de levendige kantoortuin, was het thuis voor veel mensen gemakkelijker gefocust te kunnen werken. Dat vonden ze heel prettig. Er waren er weinig mensen negatief over het thuiswerken. Sommigen voelden zich wel geïsoleerd door de lock-down, maar dat had vooral impact op de algemene gemoedstoestand”.
Impact van de Corona-crisis bij de opdrachtgevers van arbodienst Capability
Dit beeld herkent Ronald Donkers, commercieel directeur, ook bij de markt en de klanten van Capability: “In eerste instantie zagen we een piek aan ziekmeldingen, die onze mensen overigens goed opgevangen hebben. Intussen is dat genormaliseerd maar Corona vergroot sommige problemen wel uit. Met name in de privésfeer. Mentale problemen en relatieproblemen worden groter en mensen maken zich zorgen, ze zijn banger voor ontslag”. Daar pakt Capability ook een preventieve rol op: “ Wij werken er, vanuit onze zusterorganisatie Qragt, ook hard aan om werknemers weerbaarder en zelfredzamer te maken. Ze minder te laten denken vanuit de slachtofferrol. Dat geldt ook voor nu, tijdens deze crisis. Hoe sterker en zelfstandiger iemand er uitkomt, hoe meer hij waard is voor de werkgever en uiteindelijk voor de arbeidsmarkt. Daarom hebben we Qragt nu als onder meer digitaal platform gelanceerd. Daarmee helpen we onze klanten en hun mensen om het hoofd boven water te houden”.
Vlamings: “De angst voor het virus lijkt bij de mensen die ik spreek nu wel wat af te nemen. Mensen zijn meer gewend aan de situatie en hebben het meer ingebed”.
Torjuul: “Sommige collega’s, die dichterbij wonen, begonnen al redelijk snel flexibel vanuit huis en vanuit kantoor te werken. Alleen de mensen met langere reistijd vinden het een groot voordeel dat ze nu meer vanuit huis kunnen werken. Naar het kantoor komen is niet verplicht. Het thuiswerken is in veel opzichten goed. Qua milieu belasting en duurzame inzetbaarheid. Er zijn minder files op de weg en lagere reiskosten voor de organisatie. Je kun je pand slimmer in gaan richten en daarmee kosten besparen. Het doet ook iets met de tevredenheid van medewerkers omdat ze meer vrijheid hebben om hun tijd in te delen. Als je liever van 7 tot 4 of van 10 tot 6 werkt, dan is die mogelijkheid er”.
Toekomst van thuiswerken
Torjuul: “Volledig thuiswerken heeft niet mijn voorkeur. Ik ben voorstander van een combinatie van thuiswerken en op het kantoor. Je verliest te snel de betrokkenheid met de organisatie en het team. Kom, zolang het veilig kan, naar kantoor voor de binding, al is het maar voor een meeting of training. En wanneer je even productief bent, is thuiswerken bespreekbaar als arbeidsvoorwaarde”.
Toen en nu
Torjuul: “Onze medewerkers worden nu tijdens de Corona-situatie beter meegenomen in hoe het met de organisatie gaat. Er werken net als bij andere bedrijven nu veel mensen thuis. Vanuit onze marketingafdeling wordt met een hogere frequentie intern gecommuniceerd. Dat willen medewerkers ook. Transparantie en eerlijkheid daarover is gewoon heel belangrijk. Van onder en van boven in de organisatie. Als er besluiten gemaakt worden of er dingen wijzigen, dan krijg je meer draagvlak als je dit intern goed communiceert. Zo neem je iedereen mee in de besluitvorming”.
“De vervolgstap is dat wij als organisatie graag van de medewerkers willen weten hoe ze aankijken tegen het thuiswerken en dit voor zich zien in de toekomst, dat zijn we nu aan het onderzoeken”, besluit Torjuul.