Logo
  • Nieuws
  • 14 juni 2016
  • Bron: Walter People

5 tips om het beste uit uw zomerkrachten te halen

Huurt u deze zomer tijdelijk personeel in ter vervanging van vaste krachten in de vakantieperiode? Of benut u de rustige maanden om achterstallige administratie weg te werken of projecten af te ronden die zijn blijven liggen? De zomerperiode biedt hier een uitstekende gelegenheid voor. Maar het seizoen kent ook valkuilen. De personele bezetting is wisselend en ook leidinggevenden zijn niet altijd aanwezig. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de effectiviteit van uw tijdelijke werknemer.

Beeld 5 tips om het beste uit uw zomerkrachten te halen

Ellora van Woerkom, manager bij Walters People Rotterdam: "Juist omdat een zomerkracht maar een paar weken in een organisatie over de vloer komt, is het des te belangrijker dat hij of zij zich snel op zijn gemak voelt én snel productief is."

Van Woerkom geeft 5 tips om het beste uit uw tijdelijke versterking te halen:

1. Bereid de eerste dag goed voor

Zeker als iemand maar kort in dienst is, is het belangrijk dat hij zo snel mogelijk aan de slag kan.  Dat betekent om te beginnen dat alle middelen aanwezig zijn die de tijdelijke kracht nodig heeft voor zijn werk. Ligt er bijvoorbeeld een toegangspas klaar, kan er ingelogd worden op de computer etc. Van Woerkom: "Zorg ook dat er een taakomschrijving is en dat de tijdelijke kracht duidelijke doelstellingen krijgt. Verzeker je ervan dat er iemand paraat staat om de zomerkracht in te werken, of dit nu een manager is of de persoon die hij of zij tijdelijk gaat vervangen."

2.  Bewaak de voortgang

"Werkgevers denken soms dat voor een tijdelijke kracht voortgangsgesprekken overbodig zijn," aldus Van Woerkom. "Maar op de eerste dag de taken uitleggen en het daarbij laten is niet voldoende. Door wekelijks te monitoren hoe het gaat en waar iemand staat met zijn projecten zorg je ervoor dat je zomerkracht effectief te werk gaat en steeds weet wat er van hem verwacht wordt."

3.  Betrek de zomerkracht bij je organisatie

Zorg ervoor dat alle collega’s even voorgesteld worden en let erop dat de werknemer zich welkom  voelt en weet bij wie hij met vragen terecht kan. "Het klinkt zo voor de hand liggend, maar nodig je tijdelijke collega uit om mee te gaan lunchen. Zo’n simpel gebaar maakt een wereld van verschil voor een tijdelijke kracht."

4. Motiveer je medewerker

Tijdelijke klussen zijn niet altijd van het meest uitdagende soort. Het wegwerken van een stapel achterstallige administratie kan bijvoorbeeld best eentonig zijn. Toch zijn er manieren om ervoor te zorgen dat ook dat soort werk voldoening biedt. Van Woerkom: "Het kan helpen om een opdracht in onderdelen op te breken zodat er telkens een stuk van de klus geklaard is. Dat geeft voldoening waardoor je de volgende fase met hernieuwde energie in gaat. Daarnaast helpt het om de taken in een breder perspectief te plaatsen. Als de medewerker inziet hoe hij bijdraagt aan het welzijn van de organisatie geeft dat een extra drijfveer om goed werk af te leveren."

5. Laat een goede indruk achter

Wees je ervan bewust dat elke collega een visitekaartje voor je bedrijf is, ook als de zomerperiode weer voorbij is. Van Woerkom: "90 Procent van de sollicitanten deelt een slechte ervaring bij een organisatie met zijn vrienden. Zorg dat je alle aandacht hebt voor je tijdelijke collega en sluit de opdracht ook netjes af zodat iemand jouw bedrijf met een goed gevoel verlaat."

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.