Technologie helpt werk-privébalans niet altijd
Meer dan twee derde van de professionals wil een succesvolle carrière én een compleet leven naast het werk zo blijkt uit het wereldwijde onderzoek ‘Defining Success’ van Accenture. Technologie ondersteunt een flexibeler planning. Toch geeft 70 procent aan dat door de technologie het werk hun privéleven binnendringt.
70 procent van de vrouwen en mannen in het onderzoek denkt dat ze een succesvol werkend en privéleven kunnen combineren. Meer dan de helft (52 procent) heeft echter wel eens een aanbod voor een baan afgeslagen vanwege zorgen over het effect op de werk-privébalans. Deze balans staat met 56 procent zelfs boven andere onderwerpen die bepalend zijn voor een succesvolle carrière. Andere onderwerpen zijn geld, erkenning, en autonomie (respectievelijk 46, 42 en 42 procent).
Technologie
Hoewel uit het onderzoek blijkt dat technologie een belangrijke rol speelt bij de invulling van de werk-privébalans, zijn de meningen verdeeld over de impact ervan op hun privéleven. Ruim drie kwart (78 procent) vindt dat technologie een flexibeler planning ondersteunt. Voor 80 procent van de respondenten is die flexibiliteit erg of zeer belangrijk voor de werk-privébalans. Toch geeft 70 procent aan dat technologie ook zorgt dat werk hun privéleven binnen dringt.
Werkgerelateerde factoren
Andere werkgerelateerde factoren die volgens het onderzoek succes op het werk beïnvloeden zijn:
Tevredenheid: 53 procent van vrouwelijke en 50 procent van de mannelijke respondenten is tevreden over hun huidige baan en zoekt geen ander werk. In het onderzoek van 2012 was dit respectievelijk 43 en 41 procent.
Werkomgeving: op de vraag naar welke termen een goede werkomgeving beschrijven, stond waardering met 59 procent bovenaan. Eerlijkheid, flexibiliteit en interessant werk volgden met 54, 50 en 49 procent.
Dienstverband: twee derde van de vrouwelijke respondenten (66 procent) en drie kwart van de mannen (75 procent) werkt al meer dan vier jaar voor hun huidige werkgever.
Loonsverhoging: de meerderheid van de respondenten (vrouwen 58 procent en mannen 64 procent) heeft al eens om een loonsverhoging gevraagd of was hierover in onderhandeling. In 2012 bedroegen deze percentages 49 en 57 procent en in 2011 nog 44 en 48 procent.
Vakantie en werk: drie kwart van de respondenten (75 procent) werkt ook op vakantiedagen. Zij checken dan mail, halen werk in, willen ongestoord werken of nemen deel aan een conference call (respectievelijk 71, 44, 35 en 30 procent). 40 procent van de respondenten noemt zichzelf een workaholic.
Vertrek: de belangrijkste redenen om een werkgever te verlaten, zijn: verantwoordelijkheden die niet bij het geschetste profiel passen (38 procent), salaris (38 procent) of oninteressant werk (34 procent).
Baan zoeken: in de zoektocht naar een nieuwe baan kijken respondenten op vacaturesites, nemen ze contact op met vrienden en hun netwerk en maken ze hun online profielen weer compleet (respectievelijk 30, 24 en 21 procent).