Logo
  • Nieuws
  • 12 juni 2013
  • Ella Beentjes

Social media nog te weinig op de werkvloer

Bijna de helft van de werkgevers gebruikt social media niet voor interne communicatie, zo blijkt uit onderzoek van Towers Watson. Hoewel er een explosieve toename is in het privégebruik van social media wordt het nog amper gebruikt als tool voor de communicatie en samenwerking met werknemers.

De 2013 Towers Watson Change and Communication ROI Survey is gehouden in april 2013. In totaal hebben

Social media als tool bij interne communicatie


56 procent van de deelnemende werkgevers gebruikt op dit moment diverse social media-tools als onderdeel van hun interne communicatie, om te zorgen voor een hogere mate van betrokkenheid onder werknemers bij zowel de uitdagingen van als de beloning voor het werk, zo blijkt het onderzoek. 44 procent doet dit dus (nog) niet.

Creatieve manier van communiceren


“Wij zijn van mening dat het gebruik van social media een uitstekende manier is om met ons personeel op de werkplek te communiceren,” zegt Celeste de Quelerij, practice leader Communication and Change Management Consulting bij Towers Watson. “Social media zijn ontworpen voor het bouwen van communities en kunnen worden ingezet om werknemers te betrekken bij belangrijke onderwerpen zoals prestaties, samenwerking, en de cultuur en waarden van het bedrijf. Doordat de noodzaak van internationale samenwerking almaar dringender wordt, verwachten we dat steeds meer bedrijven zullen kiezen voor gebruik van sociale media om hun boodschap op een creatieve manier te communiceren. Het is dan ook verbazingwekkend dat werkgevers voor hun externe communicatie alles uit de kast halen en intern (nog) niet.”

290 grote en middelgrote organisaties uit Noord-Amerika, Europa en Azië aan het onderzoek deelgenomen.

Betrokkenheid werknemers


Het onderzoek van Towers Watson toont ook aan dat, terwijl vier op de tien werkgevers (41 procent) zeggen dat ze erin slagen effectief gebruik te maken van een gedeelde ervaring met hun werknemers, slechts de helft van deze werkgevers (23 procent) dezelfde mate van betrokkenheid weet te realiseren bij werknemers die extern werken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.