Jongeren volgen op werkvloer internetgedrag ouderen
Generatie Y-werknemers, privégrootgebruikers van online social media, gebruiken deze op het werk niet méér dan hun oudere collega’s. Zij zoeken juist naar persoonlijk contact en begeleiding. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Generatie Y: onthyped’ door de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en communicatiespecialist Involve.
Organisaties doen veel moeite om de nieuwste generatie werknemers – generatie Y (geboren na 1980) binnen te halen en te binden. Op het gebied van marketing en arbeidsmarktcommunicatie is generatie Y al geruime tijd een hot item. De onderzoekers onderzochten wat jonge werknemers belangrijk vinden in en verwachten van interne communicatie.
De organisatie open en transparant
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, blijkt uit het onderzoek dat voor jongeren de nieuwste mediatoepassingen in hun organisatie helemaal niet zo belangrijk zijn. Het gaat hen - overigens net als oudere werknemers - vooral om de inhoud. Zij willen dat communicatie binnen de organisatie open en transparant is, en dat informatie toegankelijk is. Daar komt nog bij dat voor de starters hun eigen ontwikkeling het allerbelangrijkste is. Het krijgen van goede coaching en feedback vinden zij essentieel. Deze behoefte heeft waarschijnlijk niet zoveel met de generatie te maken, maar wel met de fase in hun loopbaan.
Stimuleren en faciliteren van interne netwerken
Verder blijkt uit het onderzoek dat jongeren voornamelijk privé online sociale netwerken gebruiken. In de werksfeer is dat nog minimaal. Simpelweg omdat de processen binnen organisaties hier nog onvoldoende toe uitnodigen. Er ligt een enorme kans voor organisaties in het stimuleren en faciliteren van interne netwerken. Dit is een manier om co-creatie (samen vorm geven aan verbeteringen in een organisatie) gemakkelijker te maken. Jongeren zijn daar bij uitstek goed in, aldus de onderzoekers.