Fusie doet beroep op aanpassingsvermogen medewerkers
Energieconcern Nuon komt op termijn volledig in handen van het Zweedse energiebedrijf Vattenfall. Met de fusie zorgen de twee energieconcerns voor een sterkere concurrentiepositie. Wat betekent dit voor de medewerkers en HR?
Nu de concurrentie op de energiemarkt in een razend tempo groeit, wordt veel van de medewerkers gevraagd. Het tijdschrift HR Strategie sprak met Annemarie Kuks, HRM Director van Nuon. Volgens Kuks vraagt de sterke concurrentie om aanpassingsvermogen van de medewerker: “De uitdaging is om mensen aan te spreken op hun vermogen tot veranderen. Je krijgt nu de mogelijkheid om weer eens naar je werk te kijken en je af te vragen: waarom doen we het zo? Je moet je eigenlijk elke dag op weg naar huis afvragen: heb ik mijn werk nu gedaan omdat ik het al tien jaar zo doe of omdat ik vond dat deze taak juist om deze aanpak vroeg. Stel jezelf de vraag of anderen echt zitten te wachten op wat je doet. Die processen stimuleren we. Je kunt mensen zo op een heel praktische manier helpen.”
Werk aan de winkel
Voor de HR-afdeling van Nuon was er vóór het bekendmaken van de fusiepartner al veel werk aan de winkel. “Er komen twee grote klussen aan: de uitvoering van de fusie en daaraan voorafgaand het vaststellen van de nieuwe missie en strategie met de daarbij behorende values. Bovendien verandert de voertaal van het Nederlands naar het Engels. Wij gaan ook een andere manier van praten en denken introduceren over bijvoorbeeld ontwikkeling. Je zag hier vaak dat mensen zich verscholen achter de tools. Wij gaan weg van die tools en kiezen juist voor het gesprek.”