Logo
  • Nieuws
  • 24 november 2014

‘Zet social media vooral in voor employer branding’

Job boards en recruitmentorganisaties worden nog steeds het meest benaderd door werkzoekenden. Social media wordt vooral geraadpleegd om informatie over de werkgever op te zoeken. Dit blijkt uit onderzoek onder 654 professionals door uitzendorganisatie Walters People.

Slechts 9 procent geeft aan social media te gebruiken om een baan te zoeken, 15 procent heeft al eens een baan gevonden via deze weg. 73 Procent geeft aan social media alleen te gebruiken om meer te weten te komen over het bedrijf of de werkgever.

Employer branding

Hoewel deze bevindingen impliceren dat werkgevers zich het beste tot de traditionele kanalen kunnen wenden om nieuwe werknemers te vinden, vormen sociale netwerken toch een belangrijk instrument in het recruitmentproces.

“Kandidaten vinden de drempel vaak hoog om via social media contact te leggen met een werkgever, omdat het niet duidelijk is wie je precies aanspreekt en omdat er bovendien vaak geen respons komt”, aldus Jose Bokhorst, Associate Director van de uitzendorganisatie. “Maar uit ons onderzoek blijkt dat kandidaten social media veelvuldig gebruiken om informatie in te winnen over de bedrijfscultuur en strategie van een bedrijf. Dit maakt de netwerken bij uitstek geschikt om je employer brand te communiceren en de beste kandidaten enthousiast te maken over je organisatie.”

Selectieprocedure

Werkzoekenden zijn zich bewust van de mogelijkheid dat werkgevers onderzoek doen naar hun social mediaprofielen als onderdeel van een selectieprocedure. 84 Procent van de respondenten houdt er rekening mee dat werkgevers kunnen meekijken op hun profielen, en 74 procent heeft hier ook geen problemen mee.
Uit de resultaten blijkt wel dat kandidaten zaken en privé wel liever gescheiden houden op social media. Waar de meeste professionals op een zakelijk netwerk als LinkedIn wel connectie met collega’s maken, doet slechts 23 procent dit ook op meer persoonlijke netwerken zoals Facebook.

Leergang Bedrijfskunde voor HR-managers

MODULE MARKETING, CORPORATE COMMUNICATION EN REPUTATIEMANAGEMENT - Dr. Marian Dingema - 23 april 2015
​HR-managers en HR-activiteiten krijgen niet altijd de waardering die ze verdienen. Voor een deel heeft dat te maken met een zwakke marketing van HR-producten en diensten. Daarnaast wordt er door HRM veelal weinig aandacht besteden aan het meten van klantentevredenheid en aan productontwikkeling om waardering te vergroten. Marketing is van groot belang voor HRM omdat zij als eerste discipline veranderingen in de markt optekent, die voor HR, mits goed geïnterpreteerd, mogelijkheden oplevert van anticipatie in het strategisch HRM. Meer informatie...

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.