Hogeropgeleiden willen fulltime in non-profit werken
Hogeropgeleiden kiezen massaal voor een baan in de non-profit sector. De sectoren onderwijs, maatschappelijke dienstverlening en zorg worden genoemd als meest favoriete branche om in te werken. Pas op plek nummer vijf staat de zakelijke dienstverlening. En ook wordt het fulltime werken weer populairder. Dit blijkt uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey (BAS) van Yacht.
“Op zich verschillen werknemers binnen de non-profit niet van de gemiddelde hoogopgeleide werknemers in de profit-sector: ‘werkplezier’ en ‘balans werk-privé’ zijn bij beide groepen de twee belangrijkste arbeidsdoelen. Waar het verschil ontstaat is als het gaat over ‘financiële onafhankelijkheid’. Werknemers in de profit-sector zetten dit op plek drie van de arbeidsdoelen. Professionals in non-profit organisaties zetten dit arbeidsdoel op de vierde (Overheid) of vijfde (overig non-profit) plaats na ‘ontwikkelen en ontplooien’. Opvallend is dat juist ‘ontwikkelen en ontplooien’ bij werknemers binnen de profit-sector inboet aan belang ten opzichte van vorig jaar. Dat een aantal sectoren niet populair is, is te wijten aan het toekomstperspectief: weinig zicht op groei- en/ of goede loopbaanmogelijkheden voor hoogopgeleiden,” aldus Dick Koopman, directeur bij het detacheringsbureau.
Fulltime
Fulltime werken wordt weer populairder concludeert Koopman. “De helft van de hoog opgeleiden werkt 40 uur en wil dat graag zo houden; dit zijn voornamelijk professionals in de leeftijd van 26 tot 35 jaar. 15% geeft aan meer te werken. En van de hoog opgeleiden die vier dagen werken, geeft 39% aan liever vijf dagen te werken. En dan heb je nog de echte die-hards. Maar liefst 72% van de groep die meer dan 40 uur werkt, wil dat zo houden. Veruit het het grootste deel van deze groep bestaat uit zzp’ers.”
Top 5 populaire branches
Onder hoger opgeleiden zijn de volgende branches in 2014 het meest favoriet om in te werken.
- Onderwijs 31%
- Maatschappelijke dienstverlening 27%
- Gezondheidszorg 26%
- Overheid 24%
- Zakelijke dienstverlening* 17%
* Gedeelde vijfde plaats met ‘Communicatie/ media’ (16%)