Afwijzing ideeën motiveert werknemer
Een afwijzing motiverend? Volgens het onderzoek van dr. Dirk Deichmann van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) wel. In zijn onderzoek keek hij naar het ideeën die via een ideeënbus van een bedrijf werden ingediend. Hieruit bleek dat werknemers van wie suggesties worden aangenomen juist minder de neiging hebben om opnieuw een idee in te dienen, werknemers wiens idee werd afgewezen werden juist wel gemotiveerd om opnieuw een voorstel in te dienen.
Bevlogen en betrokken werknemers zijn steeds belangrijker voor organisaties. Het opperen van ideeën ter verbetering van het bedrijf wordt dan ook door veel bedrijven gestimuleerd. Natuurlijk worden niet alle binnenkomende ideeën meegenomen in het beleid.
Succes demotiverend
Door onderzoek naar 1800 ideeën die via een online ideeënbus werden ingediend in een periode van 12 jaar, ontdekte Universitair docent dr. Dirk Deichmann het verassende positieve effect van afwijzing. Het bleek dat een afwijzing de werknemers motiveerde om binnen vier jaar weer met een nieuw voorstel te komen. Bij de mensen van wie de suggestie meteen werden aangenomen, zag hij het tegenovergestelde effect. Zij hadden na acceptatie van hun idee, in verhouding met de werknemers wiens ideeën waren afgewezen, minder de neiging om een nieuwe suggestie in te dienen.
Zo lijkt het dat afwijzingen werknemers motiveren, maar hier zit wel een grens aan. Het bleek dat pas wanneer de werknemer 27 afgewezen ideeën had geopperd, daarna minder snel een idee indiende. De waarschijnlijkheid dat ze dit zouden blijven doen, verminderde.
En hoe zit het met kwaliteit?
Dit zegt natuurlijk niet dat de werknemer na afwijzing, ondanks gemotiveerd, een beter idee zou indienen of dat hun idee dan wel geaccepteerd wordt. Hoewel de werknemers stug volhielden, bleek dat hun ideeën steeds opnieuw werden afgewezen. De mensen wiens idee wel al gebruikt was, zouden een tweede keer, hoewel deze wellicht langer op zich zou laten wachten en deze minder waarschijnlijk is, opnieuw succesvol zijn. Dus werknemers met goede ideeën, dienen minder snel nog een idee in, maar wanneer zij dit doen worden deze vaker aangenomen.
Hoe zorg je voor meer maar ook goede ideeën?
Wat een bedrijf uit dit onderzoek kan halen, is dat vooral het motiveren van werknemers met al succesvolle ideeën profitabel is, aldus Dreichmann. Daarnaast is het aan te raden om mensen wiens suggesties afgewezen worden, duidelijk te maken aan welke algemene criteria een idee moet voldoen en hen wellicht te koppelen aan mensen met succesvolle ideeën.
Bekijk hier de video van Dirk Deichmann op RSM Discovery over hoe afwijzing motiveert.
Motivatieparadoxen
In deel I van ‘Verkenning van het motivatielandschap’ begint de grote zoektocht. Gezocht wordt naar aangrijpingspunten voor het fenomeen motivatie. Het is een eerste verkenning van het motivatielandschap. Het denken, verklaren en handelen, toont een veelvormige landstreek. Toch zien we dat motivatie van cruciaal belang is bij het begrijpen en sturen van menselijk gedrag. In het HR Rapport Motivatieparadoxen deel I helpt Rob Vinke je op weg met het begrijpen van het motivatielandschap binnen je bedrijf.