Flexibel werven en afscheid nemen prioriteit 2014
De helft van de wervingsprofessionals in Nederland (50%) geeft aan dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt naar verwachting de meeste invloed zal hebben op hun werkzaamheden in 2014, gevolgd door reorganisaties (41%) en talent management (40%). De belangrijkste prioriteiten van wervingsafdelingen liggen in 2014 bij het invullen van vacatures, gebruik van social media en employer branding.
Dit blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek ‘Stand van werven 2014’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en vakmagazine Werf&, onder 213 professionals op gebied van werving, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.
Uit het onderzoek komt naar voren dat meer dan voorheen, de focus ligt op interne mobiliteit, flexwerkers, zzp’ers en contracten voor onbepaalde tijd. De combinatie van ‘flexibel werven en afscheid nemen’ blijft dan ook voor veel organisaties in 2014 een prioriteit. Ingezoomd op de ontwikkelingen die meer dan gemiddeld invloed hebben op recruiters, komen een aantal zeer praktische zaken terug zoals ‘te veel sollicitanten’, ‘werkloosheid onder 50-plussers’, ‘leeftijdsdiscriminatie’ en ‘de globalisering van de arbeidsmarkt’. Kenmerken van de veranderende arbeidsmarkt die van invloed zijn op het huidige werk van recruiters.
Politieke agenda geen onderwerp
Verder valt op dat een aantal zaken die hoog op de politieke agenda staan, zoals jeugdwerkloosheid (8%), werk naar vermogen (6%), het ontslagrecht (16%) en het sociaal akkoord (16%) slechts door een kleine groep wervingsprofessionals wordt genoemd als onderwerpen waarvan zij verwachten dat die van invloed zullen zijn op het werk in 2014. Jeugdwerkloosheid speelt daarentegen wel een rol (23%) bij bedrijven met 201 tot 1.200 medewerkers. Dit in tegenstelling tot de 3 procent bij de bedrijven met meer dan 1.200 medewerkers. “Op gebied van de flexibele arbeidsmarkt lijken werkgevers snel grote stappen te maken, terwijl de politiek volgt met maatregelen die ogenschijnlijk de flexibiliteit moeten indammen. De effectiviteit van deze maatregelen wordt sterk bediscussieerd, terwijl werkgevers alweer met nieuwe ‘flexconcepten’ bezig zijn”, aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Welke van de volgende onderwerpen zijn naar verwachting van invloed op uw werk in 2014?
1. Flexibilisering arbeidsmarkt 50%
2. Reorganisaties binnen de organisatie 41%
3. Talent Management / Development 40%
4. Te veel sollicitanten 31%
5. Samenwerking met andere werkgevers 24%
6. Samenwerking met onderwijs 20%
7. Werkloosheid 50-plussers 17%
8. Ontslagrecht 16%
9. Sociaal akkoord 16%
10. Leeftijdsdiscriminatie 13%
11. Generatieverschillen 13%
12. Invloed van finance/inkoop 12%
13. Globalisering 10%
14. Ontwikkelingen bij UWV/Werk.nl 9%
15. Payrolling 9%
16. EU/Nationale politiek 8%
17. Jeugdwerkloosheid 8%
18. Werk naar vermogen 6%
Vacatures invullen en toptalent binden en verbinden
In 2014 liggen de prioriteiten van wervingsprofessionals bij het invullen van vacatures en het gebruik van social media. Het invullen van vacatures heeft ook de hoogste prioriteit bij directies. Bij meer dan een kwart van de organisaties (26%) heeft het invullen van vacatures de aandacht van de directie. Bij organisaties die kleiner zijn dan 1.200 personen staat dit hoger op de agenda (33%) dan bij grote organisaties (16%). Bij grote organisaties staat interne mobiliteit (27%) het hoogst op de directie agenda als het om arbeidsmarktvraagstukken gaat. Een onderwerp dat daarentegen op nummer 10 staat bij wervingsprofessionals. Een andere discrepantie tussen de prioriteiten van de directie en wervingsprofessionals ligt op gebied van het ‘vinden en verbinden van top talent aan de organisatie’. Dit staat op de tweede plek bij directies en op de vierde plek van wervingsprofessionals. Beslissers en recruiters herkennen het belang van dit onderwerp meer dan HR en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals.
Wat zijn de top-10 prioriteiten van 2014 voor hen die zich met werving bezighouden?
1. Vacatures vervullen 42%
2. Gebruik van social media 42%
3. Employer Branding 38%
4. Toptalent vinden en aan de organisatie verbinden 29%
5. Talent pooling / pipelines 28%
6. Recruitment resultaat verbeteren 26%
7. Recruitmentsite 25%
8. Doelgroepkennis (talent analytics) 22%
9. Recruitment analytics 20%
10. Interne mobiliteit 19%
Masterclass Job Crafting voor HR
Organisaties zijn de afgelopen jaren gereorganiseerd. En dat heeft ongetwijfeld geleid tot het ontslaan van medewerkers. Dit proces is nog volop aan de gang. Echter: voor succes op langere termijn is een andere wijze van organiseren van het werk en omgaan met mensen nodig. Deze nieuwe werkwijze leidt tot een wendbare organisatie waar mensen hun kwaliteiten en ambities kunnen en willen inzetten. En dat is een kerntaak voor HRM! Meer info >