Niet reageren op sollicitatie heeft negatieve gevolgen
Na een sollicitatie hoort 43 procent van de Europese werkzoekenden niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. En dat pakt voor een bedrijf niet goed uit zo laat onderzoek van StepStone zien.
Uit het onderzoek – onder ruim 21.000 werkzoekenden in zeven Europese landen – blijkt dat het overgrote deel (84 procent) van de sollicitanten negatief gaat denken over de werkgever wanneer geen afwijzing wordt ontvangen. Sollicitanten krijgen een negatieve associatie met het bedrijf.
Gevolgen voor werkgevers
60 Procent van de werkzoekenden geeft aan niet langer producten of diensten van het bedrijf aan te schaffen als gevolg van geen respons op hun sollicitatie. Mirjam Aardoom van StepStone Nederland: “En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met 1 tweet zijn bereikt.’’
Een afwijzing sturen is volgens haar dan ook een absolute verplichting voor een recruiter. “Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen.”