Logo
  • Nieuws
  • 17 oktober 2013
  • Michelle Hollenberg

NVP Sollicitatiecode: W&S via social media toegevoegd

De NVP Sollicitatiecode is geactualiseerd. De code voldoet nu aan de huidige HR-praktijk van werving en selectie aldus de vereniging.

De NVP Sollicitatiecode is op de volgende punten vernieuwd:

  • Het gebruik van social media in werving- en selectieprocedures heeft een duidelijke plaats gekregen in de normstelling
  • Bewustwording bij kandidaten en wervende organisaties dat wat op internet over een kandidaat of zijn verleden staat niet altijd juist is
  • Aanscherping van de klantenprocedure, waarbij de mogelijkheid is gecreëerd om naast de reeds bestaande mogelijkheid aanbevelingen te doen, zo nodig disciplinaire maatregelen te treffen. Dit geldt dan met name voor organisaties die de NVP Sollicitatiecode uitdrukkelijk gebruiken voor hun werving- en selectieprocedures.

Reputatie

Het doel van een NVP Sollicitatiecode is volgens de vereniging een norm te bieden voor een transparante en eerlijke werving- en selectieprocedure. “Het is belangrijk dat een sollicitant goed behandeld wordt, zeker in tijden van een slechte arbeidsmarkt. Voor organisaties is een goede behandeling van sollicitanten ook van groot belang. De werving- en selectieprocedure is namelijk het visitekaartje van een organisatie. Wanneer een organisatie beschikt over een slecht werving- en selectiebeleid, kan de organisatie reputatie verliezen.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.