Logo
  • Nieuws
  • 18 februari 2013
  • mr. Conny Fritse, Uilhoorn & Fritse Advocaten

Vertrouwensbreuk: een gerechtvaardigde ontbinding?

Bij het ontstaan van een vertrouwensbreuk wordt van de werkgever voldoende professionaliteit verwacht om fricties op te lossen en maatregelen te nemen.

In 2007 treedt een werknemer als chauffeur in dienst bij de werkgever als gevolg van een overgang van onderneming. De werknemer heeft met zijn vorige werkgever individuele afspraken gemaakt over het invullen van zijn werkweken. Zo werkte hij per maand 3 weken van 4 dagen en één week van 5 dagen, werkte hij slechts eenmaal in de vier weken op zaterdag en op woensdag en zondag was hij altijd vrij.

 

Vertrouwensbreuk door inflexibiliteit

Na een periode van arbeidsongeschiktheid wordt de werknemer op 25 juni 2012 door de bedrijfsarts weer volledig hersteld verklaard, met het advies om de eerste twee maanden het aantal overuren beperkt te houden. Hierna start de werknemer weer volgens het reguliere schema. Vanaf dat moment ontstaat tussen de werkgever en de werknemer frictie over de indeling van de werkweken. Zo acht de werkgever de tijd rijp om het voor het rijdend personeel geldende regulier schema van om de week een vrije dag ook voor werknemer te laten gelden. De werknemer begrijpt hieruit dat hij niet meer volgens zijn oude schema kan werken. Partijen komen er in een gesprek niet uit. Volgens de werkgever is er een onwerkbare situatie ontstaan met een onherstelbare vertrouwensbreuk door de inflexibele opstelling van de werknemer.

 

Ontbindingsverzoek afgewezen

Volgens de kantonrechter rechtvaardigt een vertrouwensbreuk niet een ontbinding van de arbeidsovereenkomst daar de werknemer als chauffeur voornamelijk solistisch zijn werk verricht. Van een grote werkgever mag voldoende professionaliteit worden verwacht om fricties op te lossen, zo nodig met inschakeling van een derde of het inzetten van een verbetertraject. Minimaal dienen functioneringsgesprekken te worden gevoerd. Het verzoek tot ontbinding wordt afgewezen.

 

Rechtbank Zwolle, 31 januari 2013, LJN: BZ044

 

Tip

Functioneringsgesprekken vormen de basis voor een goede communicatie tussen werkgever en werknemer.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.