Bespaar geld, vang uw nieuwe werknemer goed op
Als werkgevers nieuwe werknemers goed opvangen, besparen ze daarmee een half miljard euro per jaar. Voor een op de vijfentwintig ontslagnemers is een slechte binnenkomst namelijk de reden om de werkgever de rug toe te keren. Dagblad De Pers schonk hier in een artikel aandacht aan.
Het is zonde als een werknemer snel vertrekt, omdat hij of zij niet tevreden is met de ontvangst in een bedrijf. Het werven van een nieuwe kracht kost tussen de zevenhonderd en twaalfhonderd euro. Daarbij komt dat een nieuwe werknemer in de beginperiode nog nauwelijks productief is geweest. Ook loopt de werkgever het risico dat de werknemer het bedrijf zwart maakt vanwege de slechte ontvangst.
Afknapper
In De Pers legt Toine Al, schrijver van het boek De Introductiegids, een verband met de moeite die werkgevers vanwege de krappe arbeidsmarkt de laatste jaren steken in sollicitatieprocedures. Volgens hem is het een afknapper voor een nieuwkomer om eerst veel aandacht te krijgen tijdens een sollicitatieprocedure, waarna die aandacht verdwijnt als hij eenmaal werkt.
Onvoldoende
Al stelt dat de meeste nieuwkomers al na drie weken het besluit nemen of ze willen blijven of dat ze verder gaan kijken. “Binnen een jaar is zestien procent vertrokken." Volgens de auteur beseffen veel werkgevers ook niet dat een nieuwe werknemer er lang over doet om te wennen. “Het psychologische gewenningsproces neemt drie tot negen maanden in beslag. Een of twee introductiedagen zijn volstrekt onvoldoende."
Tip
U voorkomt teleurstellingen door een inwerkprogramma voor een nieuwe medewerker te maken. In het programma geeft u aan wat de nieuweling precies gaat doen en wanneer u verwacht dat hij of zij de werkzaamheden beheerst. Geef ook aan hoe u zijn of haar werkzaamheden beoordeelt. Verder is het raadzaam dat u de nieuwe werknemer een mentor toewijst die hij of zij kan benaderen voor vragen en problemen.