Sollicitanten maken weinig gebruik van social networks
Slechts een op de tien Nederlanders zoekt via social networks naar werk. Meest favoriete manier om een baan te zoeken is nog altijd via vacaturesites, met 55 procent. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek 2009 onder 15.582 personen.
55 procent van de respondenten maakt wel regelmatig gebruikt van online social networks, maar de link naar de arbeidsmarkt blijft beperkt. De verschillen in oriëntatiegedrag tussen de verschillende doelgroepen op het gebied van online communities en social media zijn niet heel erg groot. Dit komt met name doordat slecht een laag percentage dit oriëntatiekanaal overweegt te gebruiken.
Verschillen zijn er echter wel: Zo gebruiken hoogopgeleiden dit kanaal eerder om zich te oriënteren dan middelbaar- en laagopgeleiden, namelijk 15 versus 9 en 6 procent. En dat deze oriëntatiebron toeneemt aan populariteit bij de leeftijdsgroep 25 – 40 jaar.
Groot bereik social networks
58 Procent van de vrouwen en 51 procent van de mannen uit de Nederlandse beroepsbevolking is minimaal 1 keer per twee weken online te vinden op social networks als Hyves, LinkedIn en Facebook.
Het bereik van dit mediumtype is dus enorm groot. Toch is de directe associatie met de arbeidsmarkt nauwelijks aanwezig, zeker in de social media die het privédomein behelzen, zoals Hyves en Facebook. Ook wordt inmenging door werkgevers op deze social networks met gemengde gevoelens ontvangen.
Banners weinig aandacht
“Uit verschillende groepsdiscussies die wij hebben gehad omtrent de rol van online sociale media kwam naar voren dat men wel open staat voor benadering, maar met een aantal zwaarwegende kanttekeningen'' aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group.” “Logischerwijs staan mensen eerder open voor benadering als ze een baan zoeken, maar onpersoonlijke standaardberichtjes worden sowieso niet op prijs gesteld. Ook banners krijgen maar weinig aandacht.”