Logo
  • Nieuws
  • 29 juli 2010
  • Manon Schuttrups

Intimidatie en pesterijen na inleveren vakantiedagen

Telecombedrijf Vodafone in Maastricht heeft al haar callcenter medewerkers gevraagd elf vakantiedagen in te leveren. De 23 mensen die weigerden, wordt het leven nu zuur gemaakt door collega’s.

Beeld Intimidatie en pesterijen na inleveren vakantiedagen

Dat meldt Dagblad De Limburger. Wegens bezuinigingen wilde het telecombedrijf onder meer het aantal verlofdagen terugbrengen van 41 naar 30 dagen. Vodafone dreigde het werk uit te gaan besteden als niet 95 procent van het personeel hiermee zou instemmen. Met resultaat: slechts 3 procent stemde tegen. 

 

De namen van de tegenstemmers zouden echter via de adreslijst van een directiemail bekend zijn geworden. Sindsdien klagen de tegenstemmers over pesterijen en intimidatie. Met hun stemgedrag zouden zij geriskeerd hebben dat de complete afdeling klantenservice zou worden uitbesteed aan een extern callcenter. En dit zou het ontslag van alle huidige personeelsleden betekenen.

 

Geen vakbond of cao

"Het spel wordt hard gespeeld. De mensen voelen zich erg geïntimideerd," vertelt bestuurder Ger Klinkenberg van FNV Bondgenoten. "Vodafone is een Angelsaksisch bedrijf dat vakbonden buiten de deur houdt en geen cao's afspreekt. Mensen die niet akkoord gaan met de verslechtering van de arbeidsvoorwaarden worden gebrandmerkt."

 

Vodafone herkent zich niet in het geschetste beeld. "Nu besloten is het callcenter hier te houden is de sfeer op de werkvloer juist uitstekend," aldus een woordvoerder.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.