Logo
  • Nieuws
  • 4 januari 2011
  • Dagmar Hendriks

Maak afspraken over het twittergedrag van uw werknemers

In veel bedrijven wordt een geheimhoudingsverklaring getekend. In deze verklaringen is echter vaak nog geen rekening gehouden met sociale media. Bedrijven die dit wel doen pakken het verschillend aan.

Beeld Maak afspraken over het twittergedrag van uw werknemers

Een werknemer kan diverse uitspraken doen over hun privéleven, klanten en over het bedrijf. Dit kan de organisatie flink schaden. Het is daarom verstandig om richtlijnen voor sociale media te maken. Social media consultant Jan Willem Alphenaar “Je kunt medewerkers niet verbieden dat ze in hun vrije tijd actief zijn op social media. Wel kun je verwijzen naar zaken zoals geheimhouding van bedrijfsgegevens, die onderdeel uitmaken van een standaard arbeidscontract.” 

 

Controleren

Elke organisatie kan deze richtlijnen zelf samenstellen zodat ze bij de identiteit van de organisatie passen. Zo heeft ING een speciaal webcare-team samengesteld om te verkomen dat negatieve of verkeerde berichten op het internet verschijnen. TNT laat de medewerker vrijer. Als ze maar in de ‘ik’ vorm schrijven en zorgen dat de feiten kloppen. Sluikreclame via Twitter is niet toegestaan. Grote organisaties als AHOLD kunnen moeilijk het social media-gedrag van al zijn jonge medewerkers bepalen. “Wel wordt goed gecontroleerd of er geen rare dingen over klanten op het internet wordt gepubliceerd,” aldus Jan Christiaan Hellendoorn van Ahold in De Volkskrant.

 

Richtlijnen

Ga als medewerker en organisatie zorgvuldig met social media om. Stel richtlijnen op in een ‘Sociale Media’ protocol en haal er uw voordeel mee. Social media zijn namelijk niet alleen een bedreiging. Weet kortom wat er over uw bedrijf gezegd wordt!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.