Logo
  • Nieuws
  • 2 april 2012
  • Mariel Hovemann

Bedrijven investeren onvoldoende in de integratie van nieuwe werknemers

Organisaties overschatten hoe enthousiast nieuwe werknemers zijn over hun nieuwe baan. Veel van hen twijfelen nog of ze wel op hun plek zijn bij de nieuwe werkgever.

Beeld Bedrijven investeren onvoldoende in de integratie van nieuwe werknemers

71 procent van de pas aangenomen werknemers blijft nog doorzoeken naar een baan bij een ander bedrijf, blijkt uit onderzoek van StepStone onder 1481 bedrijven en 15.921 werknemers.

Toch zegt maar 40 procent van de ondervraagde bedrijven dat ze zich realiseren dat pas aangenomen medewerkers naar andere banen blijven zoeken. 58 procent van de werknemers kijkt nog steeds uit naar andere banen en 13 procent blijft zelfs doorsolliciteren op andere vacatures.

 

Goed opvangen

Bedrijven doen er dus verstandig aan om te zorgen dat nieuwkomers goed opgevangen worden, concludeert StepStone. Op deze manier verkleinen ze de kans dat nieuwe werknemers onmiddellijk weer vertrekken bij een andere aanbieding.

 

Onboarden

Dat is ook de conclusie van Daphne van den Broek, senior consultant en psycholoog bij Right Management. Bedrijven investeren onvoldoende in de integratie (‘onboarden’) van nieuwe werknemers. Ze onderschatten hoe belangrijk de inwerkperiode is voor de continuïteit in het personeelsbestand. Ruim zeven op de tien nieuwe werknemers zijn bij een slechte integratie geneigd naar ander werk uit te kijken. Dit stelt ze op basis van een inventarisatie van Right Management in de Benelux. Een goede integratie van nieuw personeel is tijdens de eerste drie maanden van groot belang voor het verdere verloop van hun carrière in de organisatie.

 

Informeel

Van den Broek: “De meeste nieuwkomers hebben voorafgaand aan de start van hun nieuwe baan slechts een paar mensen binnen het bedrijf ontmoet. Ze baseren zich volledig op de website en de reputatie van een bedrijf om de sfeer op de werkvloer in te schatten. De eerste drie maanden worden door de werkgever onvoldoende benut om de werknemer onderdeel te maken van de organisatie.” De inventarisatie toont aan dat in een derde van de gevallen er geen enkele vorm van onboarding was (formeel noch informeel). Dit leidde er toe dat 72 procent van de respondenten aangaf, bereid te zijn om opnieuw van baan te veranderen.

 

In vier op de tien gevallen was er slechts een informeel onboardingproces, waardoor 50 procent van de nieuwkomers nog aangaf weer van werkgever te willen veranderen. Slechts drie op de tien bedrijven maken werk van een uitgebreid, formeel onboardingproces. In deze gevallen gaf nog maar 32 procent van de nieuwe personeelsleden aan op zoek te gaan naar een andere baan. Hoe formeler het integratieproces van nieuwe mensen binnen een organisatie, hoe langer ze in hun functie blijven. Wanneer een bedrijf voor een goede onboarding van zijn medewerkers zorgt, zijn deze minder geneigd om naar ander werk uit te kijken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.