Een vierdaags werkregime of onbeperkt betaald verlof?
Een vierdaagse werkweek tegen voltijds betaling. Er zijn zowel tegen- als voorstanders. Medewerkers van marketing agent BossData besloten het zelf uit te testen. Drie maanden lang. ‘De juiste prioriteiten zetten is een van de grootste uitdagingen van de vierdaagse werkweek’
Met hetzelfde werk te verrichten in minder tijd, is het belang van full focus erg groot. De collega’s gaven aan dat er geen tijd voor ‘rust’ was. Geen verloren momentjes. Voortdurend was er de gedachte dat ze efficiënt te werk moesten gaan. Telefoon uit, langer doorwerken, niet ‘breinloos scrollen op HLN’. Op die manier levert het meer stress op dan het wegneemt zo schrijft Matthias Laqueur op Frankwatching.
Full focus werken was ook noodzaak omdat men niet op de vrije dag wilde werken. Was dat namelijk wel het geval dan was het een lose-lose situatie zoals Laqueur het omschrijft. Je kunt niet echt werken en je bent niet echt vrij omdat je mentaal nog bij je werk zit.
Toekomstgerichte taken blijven liggen
De taken op korte en middellange termijn kwamen door de full focus wel af. Plannen op de toekomst gericht bleven echter liggen. Ook de extra mile voor klanten kwam er niet van.
Op zich een logische conclusie. Om van de voordelen van een vierdaagse werkregime te profiteren – productiever zijn, minder vaak ziekteverlof opnemen en gelukkiger voelen - is het zaak prioriteiten te herzien aldus Laqueur. Er moet buiten de orde van de dag ruimte zijn om aan grotere toekomstgerichte taken te werken.
Over welke dag je vrije dag wordt, zijn de meningen verdeeld. De maandag of vrijdag levert je een lang weekend op, maar je moet dan wel meer inkomen zo gaven de testpersonen aan. Ook de woensdag vrij gaf sommigen het gevoel niet in de working spirit te komen.
Aan het eind van de proefperiode hadden de meeste medewerkers genoten van de vrije dag. Ze ervaarden echter meer nadelen. Zo vonden ze dat ze niet goed bijdroegen aan de langetermijndoelen. Ze ervoeren meer stress. En ook de communicatie tussen collega’s verliep stroever omdat ze verschillende dagen afwezig waren.
Onbeperkt betaald verlof
Ze gaan dus bij de marketing agency niet over op een vierdaagse werkweek. Wel kiezen ze voor een flexibel model. Waar de nadruk ligt op het opnemen van voldoende vakantie. Een onbeperkt betaald verlof-model. Zo kun je bijvoorbeeld 2x in de maand op vrijdag vrijnemen omdat het kan en je daarna efficiënter kunt werken. Je kunt het kortom zelf indelen. Het bedrijf faciliteert.