Eén Chief Happiness Officer aannemen? Doe maar niet!
“Nou, dit moet je me toch even uitleggen. Jullie leiden mensen op tot werkgelukdeskundige en dan ben je tegen het aannemen van CHO?” Een deelnemer van een van onze trainingen keek ons verontwaardigd aan. “Klopt,” zeiden wij, bijna in koor. We zijn er rotsvast van overtuigd dat wanneer organisaties aandacht hebben voor werkgeluk en zich focussen op een positieve werkcultuur mensen én organisaties kunnen floreren. We denken alleen niet dat een CHO daarvoor moet zorgen.
Het werkgeluk van medewerkers is niet de taak van een directeur, stafafdeling of manager, of van een Chief Happiness Officer. Het is de verantwoordelijkheid van mensen en teams om er zelf mee aan de slag te gaan. Werkgelukdeskundige is wat ons betreft geen functie, maar een rol, die iedereen kan pakken.
Op die manier ga je niet alleen aan de slag met je eigen werkgeluk, maar draag je ook bij aan dat van collega’s. Samen zet je het onderwerp op de agenda en bouw je aan een positieve werkcultuur door te focussen op de pijlers:
- Purpose,
- People,
- Progress en
- Positivity.
Daar kunnen organisaties zeker in faciliteren. Wij zien dus liever dat iedereen in de organisatie weet wat werkgeluk is en hoe je dat concreet en praktisch maakt, dan dat een CHO is aangewezen om werkgeluk te ‘realiseren’. Eén CHO aannemen? Doe dat maar niet. Zorg er liever voor dat iedereen CHO is.
Meer weten over hoe je dat dan doet? Lees ons boek Het Happy Office Manifest, dat is genomineerd voor managementboek van het jaar 2021 en/of volg de boostcamp Aan de slag met de vier pijlers van werkgeluk