Logo
  • Nieuws
  • 13 oktober 2010
  • Dagmar Hendriks

Pas uw vacatureadvertentie aan voor beter resultaat

De tekst in personeelsadvertenties wordt door werkzoekenden als irrelevant gezien. Werkzoekenden hechten meer waarde aan ‘inside information’ over een organisatie dan aan standaard informatie in vacatureteksten. Dit blijkt uit onderzoek van 360inc.nl onder honderd respondenten, er zijn in totaal 5.000 vacatures onderzocht.

Beeld Pas uw vacatureadvertentie aan voor beter resultaat

Het woord proactief, dat 1.208 keer voorkwam, werd het meest irrelevant gevonden. Ook termen als dynamisch (701 keer), uitdagend (1.081 keer), informeel (583 keer), flexibel (651 keer), betrokken (668 keer) en ‘hands-on’ (15 keer) voegen voor werkzoekenden weinig toe.

“Werkzoekenden hebben behoefte aan ‘inside information’ voordat ze solliciteren, zodat ze zich breder kunnen oriënteren en erachter komen of een werkgever echt bij ze past”, vertelt Hilde Tholen, initiatiefneemster van 360inc.nl.

 

Interne informatie

Maar wat moet u, als werkgever, dan wél in een vacatureadvertentie benoemen? Volgens 360inc.nl is het verstandig om de standaard bedrijfsinformatie erin te houden. Maar ook inhoudelijke reviews en interne informatie van (oud-)werknemers vinden werkzoekenden fijn om te weten te komen. Dit schept een helder en completer beeld van werkgevers. Daarnaast krijgt de organisatie een eigentijds en informeel visitekaartje met grote geloofwaardigheid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.