Vitaliteitsplan naar eigen regie: gezond gedrag vertonen en ook volhouden
Krijg met een in de organisatie ingebed vitaliteitsbeleid medewerkers zelf in beweging naar een gezonde leefstijl, stellen de vitaliteitsmanagers bij KLM Health Services en Rick Steinmann, partner bij Hospitality Group. “Je geeft vitaliteit vorm mét de medewerker, dat is één van de succesfactoren.”
Waar sta je als organisatie nu met vitaliteit en waar wil je naartoe, en hoe? Vragen waar veel organisaties mee worstelen. KLM Health Services ziet vitaliteit als iets dat bij de organisatie hoort, en beoogt met een vitaliteitsprogramma de medewerker zelf de regie te laten nemen. Onder die eigen regie wordt verstaan: het vertonen van gezond gedrag en dat ook volhouden.
Het programma is geïnspireerd op het denkmodel The Golden Circle van Simon Sinek. Hierin is de waarom-vraag het uitgangspunt, in dit geval: waarom willen we dat onze medewerkers vitaal zijn, wat inspireert ons daartoe? Vervolgens komen ‘what’ en ‘how’.
“Denk na hoe vitaliteit binnen de missie en visie van je organisatie past”, benadrukt Marco Maasse, vitaliteitsmanager bij KLM Health Services. “Vlieg het in ieder geval integraal aan. Wanneer je je organisatie gezond inricht, is gezond gedrag het meest logische gedrag. Zodat ook de ongezonde medewerker die moeite heeft de regie te pakken, wel in het stramien van gezond gedrag wordt meegenomen.”
Verleidelijk maken
Toch heeft niet iedereen de capaciteiten of de mogelijkheden de eigen regie te voeren. Hoe kun je als werkgever daarbij helpen? In het vitaliteitsplan zijn vier aspecten het belangrijkst om die eigen regie te bewerkstelligen en tot een vitale routekaart te komen: vermogen, houding, faciliteiten en cultuur.
Vraag je af wat je mensen mee kunt geven die uit zichzelf het vermogen niet hebben het zelf te doen, die aandacht nodig hebben. De medewerker moet natuurlijk ook zelf willen. Aan die positieve houding ten opzichte van vitaliteit kan een werkgever bijdragen. Door medewerkers te verleiden gezonder te leven. “Maar het is heel belangrijk om dat in kleine stappen te doen”, weet Resia Bunnik, vitaliteitsmanager bij KLM Health Services. “Stel kleine en haalbare doelen, samen met de medewerker. Want je geeft vitaliteit vorm mét de medewerker, dat is één van de succesfactoren.”
Het verleidelijk maken van het meedoen aan vitaliteitsprogramma’s is ook volgens Rick Steinmann van Hospitality Group succesvoller dan de adviezen hoe gezonder te leven. Dat laatste landt immers maar moeilijk, is de ervaring. “En wanneer de medewerker besluit iets te doen aan diens vitaliteit, dan mogen de faciliteiten daarvoor natuurlijk niet ontbreken.”
Lange adem
Uiteindelijk kan een vitaliteitsplan alleen gedijen in een organisatiecultuur die dit ook toejuicht. Practice what you preach, en dat begint bij de top. Bunnik: “Als het management toont dat het vol is van vitaliteit, helpt dat enorm.” En hebben de managers nog wat koudwatervrees? “Laat ze het dan zelf ervaren en beleven, organiseer een vitaliteitsdag voor managers en hun partners.”
Het is ook een zaak van de lange adem, weet Maasse. “Bewustwording creëren is daarbij belangrijk, maar vaak begint het ook bij actie. Laat mensen gewoon fruit pakken, zonder alle achtergrondinformatie. Van daaruit kun je gaan uitbouwen naar essentiële programma’s. En vier de successen, zo krijg je ook ambassadeurs.”
Gezondheid en vitaliteit zijn belangrijke arbeidsvoorwaarden. Als organisatie ontwikkel je een mooie visie en je bent doordrongen van de urgentie. Maar toch wil het thema gezondheid niet landen in de organisatie. Hoe zorg je ervoor dat die mooie plannen gaan werken en dat je beleid ook echt resultaat heeft? Rob Koelewijn, werkzaam bij KLM Health Services neemt je tijdens het HR Arbeidsvoorwaarden Congres mee op zijn ontdekkingstocht. Zijn inzichten over aanhaken bij de businessplanning, de rol van digitalisering en innovatie en de lol van fikkie stoken, deelt hij graag.