Wat is úw meest recente fout? En heeft u die al gevierd?
Een bedrijfscultuur waar iedereen zich vrij voelt om fouten te maken, heeft een ‘geen schuld policy’. Zo ook Huntsman, maar daar moest iemand eerst voor worden ontslagen.
Het is deze week de Week van het Werkgeluk. Om de week af te trappen had initiatiefnemer Happy Office Henry Stewart, Founder en Chief Happiness Officer van Happy Ltd. en auteur van Happy Manifesto uitgenodigd. Henry turnde zijn eigenlijk heel gewone software bedrijf om tot een bedrijf waar werkgeluk de normaalste zaak van de wereld is.
De belangrijkste vraag die hij stelde is ‘Are you doing something you’re good at?’ Als dat zo is, ben je gelukkiger en effectiever.
Dat betekent niet dat je geen fouten mag maken. Juist in bedrijven waar fouten gemaakt mogen worden – waar een no blame policy geldt – komen de mooiste dingen tot stand aldus Henry. Hij haalde daarbij het bedrijf Huntsman aan. Bij dit chemieconcern hielden ze juist een feestje voor een enorme fout die iemand had begaan.
Een steigerbouwer raakte daar ooit per ongeluk met een buis van zijn stellage de verboden rode knop waardoor chemische afval in de plaatselijke rivier terechtkwam. De steigerbouwer ontsloeg de man direct. Maar toen Huntsman erachter kwam, stonden ze erop dat de man weer aangenomen werd en terug op het werk kwam. En ze hielden zelfs een feestje om het voorval te vieren.
Niemand had namelijk gezien dat hij de knop had geraakt. Hij had zijn verantwoordelijkheid genomen en was naar de controlekamer gegaan om het hen te laten weten. Daardoor kon het in 30 minuten worden hersteld. En was er minimale schade en geen boete.
Door dat feest te vieren liet Huntsman weten dat er een ‘no blame’-cultuur heerst. Als er namelijk problemen uit een fout voortkomen, is het zelden de fout die het veroorzaakt. Vaker is het de ‘cover up’ aldus Henry.
Lees hier meer over nog 7 andere bedrijven die hun fouten vieren