Logo
  • Nieuws
  • 11 februari 2019
  • Bron: IG

Aantal latente baanzoekers neemt toe

De groep ‘niet baanzoekers’ wordt kleiner en het aantal latente baanzoekers neemt toe. Het wordt daarom belangrijker om wervingscampagnes op de latente doelgroep te richten. Om ze te verleiden is een andere strategie nodig, want latente baanzoekers bekijken niet iedere week jobboards zo meldt Intelligence Group (IG).

Beeld Aantal latente baanzoekers neemt toe

Het aantal actieve baanzoekers in Nederland is verder gedaald naar 933.000 personen, ten opzichte van 1,1 miljoen in het vierde kwartaal van vorig jaar. Dit blijkt uit de laatste cijfers van het arbeidsmarktonderzoek van IG van het laatste kwartaal van 2018.

De arbeidsmarktactiviteit is in het afgelopen jaar afgenomen van 12,1% naar 11,1%. Deze 1% komt neer op 77.000 minder actief werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Per vakgebied verschilt deze arbeidsmarktactiviteit sterk: transport 6,7%, inkoop 19,3%.

Daarnaast ziet IG dat de groep ‘niet baanzoekers’ kleiner wordt en het aantal latente baanzoekers toeneemt met zo'n 146.000 mensen (Q4: 46,4%).

Opvallende ontwikkelingen arbeidsmarkt

Naast de toename van de latente doelgroep ziet IG nog een aantal andere opvallende ontwikkelingen op de arbeidsmarkt:

  • De sourcingsdruk neemt toe met 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, steeds meer mensen worden dus benaderd voor een (andere) baan;
  • De verwachte zoekduur neemt af: de periode die mensen inschatten om een nieuwe baan te vinden neemt af en ligt nu op 3,9 maanden;
  • Meer mensen kregen een vast contract in het afgelopen jaar, zowel nieuwe baanvinders als mensen die van een flexcontract naar een vast contract gingen;
  • Meer mensen wisselden het afgelopen jaar van baan en gingen bij een nieuwe werkgever aan de slag;
  • Het aantal vacatures neemt toe: in 2018 groeide dit aantal naar meer dan 1 miljoen;
  • De kansen van werknemers op de arbeidsmarkt stijgt, vooral door de groeiende vraag naar arbeid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.