Functie:Managing Director
Organisatie:Highberg
Organisaties helpen om te transformeren van conventionele HR naar datagedreven HR dat is Gido zijn specialiteit en passie. Niet omdat data de heilige graal zijn. Wel omdat datagedreven HR tot een betere Employee Experience en organisatie-uitkomsten leidt. En omdat menig organisatie hulp kan gebruiken om een People Analytics doorbraak te realiseren. In zijn carriere heeft Gido bedrijven als ASML, HSBC, BP, Jumbo Supermarkten en A.S. Watson geholpen met deze doorbraak. Eerst als co-founder van het bureau AnalitiQs en tegenwoordig als Managing Partner bij Highberg.
Bijdragen
Blog
Als je je als organisatie wil voorbereiden op een AI-gedreven toekomst zijn er een aantal sleutelvragen die iedere HR-manager moet beantwoorden. People Analytics expert Gido van Puijenbroek licht ze toe.
Blog
Diversiteit en inclusie (D&I) zijn hot topics. Er is een roep vanuit de maatschappij om inclusiever te werken en menig organisatie is hard bezig om de organisatie een inclusieve(re) plek te maken.
Blog
Diversiteit en Inclusie (D&I) zijn voor bedrijven en organisaties van steeds groter belang. Niet alleen om ethisch en maatschappelijk bewust te handelen, maar ook omdat uit onderzoek blijkt dat geïncludeerde medewerkers hun bedrijf hoger waarderen, meer betrokken zijn en betere resultaten leveren. Een bekend mediabedrijf benaderde ons daarom met de volgende drie vragen: Hoe is het gesteld met D&I op onze werkvloer? Leidt D&I bij ons ook tot een betere bedrijfsvoering? Wat zouden we kunnen verbeteren?
Blog
Bij de vijfde editie van het Nationaal HR Analytics congres waren meer dan 150 gasten en 20 sprekers aanwezig. Vanwege de corona-epidemie vond het congres geheel online plaats, maar dat heeft de pret zeker niet gedrukt. Benieuwd naar de lessen? In dit artikel vat ik het congres samen.
Blog
Een internationale retailer met ongeveer 4.500 medewerkers, heeft te maken met verhoogde competitie op de arbeidsmarkt waardoor het moeilijk is om talenten te werven en huidig personeel te behouden. AnalitiQs heeft onderzoek gedaan onder het personeel van de retailer. Met de uitkomsten is de klant in staat gesteld om beloningen én een werkomgeving aan te bieden gebaseerd op de behoeften van specifieke werknemersgroepen.
Blog
Onze klant, een financiële dienstverlener (100-200 medewerkers), heeft te maken met algemene veranderingen zoals een economie die aantrekt en een toename in automatisering. Daarnaast overweegt de financiële dienstverlener om nieuwe diensten te gaan leveren. Dit zorgt waarschijnlijk voor een verschuiving in het personeelsbestand. AnalitiQs heeft met de klant input opgehaald, verwerkt en geanalyseerd. Vervolgens is er inzichtelijk gemaakt voor welke functies alleen op korte termijn een toename in fte noodzakelijk is, en voor welke functies dit op langere termijn van toepassing is.
Blog
Onze klant, de Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk Nederland (PKN), is in 2016 begonnen aan een datagedreven cultuurverandering. Om tot de benodigde inzichten te komen hebben we onderzoeken uitgevoerd onder PKN medewerkers. Aan de hand van verzamelde data konden de keuzes, richting en aanpak van de cultuurverandering worden bepaald, met positieve resultaten tot gevolg!
Blog
Een Nederlandse overheidsinstantie wil van opinie naar datagedreven HR. Verder is diversiteit en inclusie een belangrijk thema. Daarom is besloten om aan de slag te gaan met twee vraagstukken: In hoeverre worden mannen en vrouwen gelijk beloond voor gelijk werk? Zijn er verschillen in In-, Door- en Uitstroom (Mobiliteit) tussen mannen en vrouwen én wordt de gender balans doelstelling (30% vrouw) behaald?
Blog
Een Nederlandse gemeente heeft als doel om jonge medewerkers vast te houden & aan te trekken. Om dit doel te bereiken is een onderzoek uitgevoerd onder de doelgroep: jonge (18-35 jaar) medewerkers & potentiele sollicitanten in dezelfde leeftijdscategorie in de omgeving van de gemeente. Kernvragen daarbij zijn: Wat is het imago van de gemeente onder de doelgroep?, Hoe kan de gemeente de huidige jonge medewerkers behouden? en Hoe kan de gemeente meer jongeren aantrekken?
Blog
Vitaliteit is een thema dat binnen veel organisaties leeft en waar aardig wat geld in wordt geïnvesteerd. Echter, de opbrengsten zijn niet altijd inzichtelijk. Deze situatie speelde ook bij onze klant, een financiële dienstverlener. AnalitiQs werd gevraagd om de effecten van een vitaliteitsprogramma pilot in kaart te brengen zodat een gefundeerde keuze gemaakt kon worden om de pilot op te schalen of het bij een pilot te houden. We werden tijdig aangehaakt en zo kon een nulmeting vooraf en een effectmeting achteraf worden uitgevoerd. Zijn de medewerkers vitaler geworden?