Logo
  • Nieuws
  • 31 maart 2016
  • Bron: Capability

'Verzuim winkelpersoneel stijgt met meer dan 30 procent'

Het verzuim onder winkelpersoneel is in 2015 met meer dan 30 procent gestegen tot een gemiddelde van 5,9 procent. Werknemers ervaren zware druk door wegblijvende klanten en een onzekere toekomst. Dat blijkt uit het landelijke onderzoek ‘Verzuim Retail 2015’ van ziekteverzuimspecialist Capability dat bij ruim 8.000 bedrijven de arbodienstverlening uitvoert.

Beeld 'Verzuim winkelpersoneel stijgt met meer dan 30 procent'

Het verzuim in de retail is een stuk hoger dan het landelijke CBS-gemiddelde van 3,5 procent. Volgens Titus Kramer, directeur van Capability, zorgt onder meer de opkomst van internetwinkelen voor een toename van ziekteverzuim. “Veel mensen komen wel de winkels binnen om producten te bekijken, maar bestellen vervolgens op internet”, aldus Kramer. “Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigend gevoel.”

Verveling

Een andere reden voor de toename van het verzuim is volgens Kramer verveling: hoe minder klanten, hoe minder het personeel te doen heeft. Maar ook het ontbreken van baangarantie speelt een rol. Veel bedrijven zetten kostenbesparende operaties in en nemen geen vaste krachten meer aan. "Ook dit heeft zijn effect op andere werknemers. Het zorgt namelijk voor beperkte continuïteit in winkels,” aldus Kramer.

Groot verschil hoofdkantoor

Tussen het hoofdkantoor en de filialen van bedrijven zitten grote verschillen. Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde verzuim van hoofdkantoren op 3,1 procent ligt, een stuk lager dan in de winkels. Naast eerder genoemde redenen komt dat volgens Kramer ook doordat werknemers van het hoofdkantoor vaak meer betrokken zijn en dichter op veranderingen binnen de organisatie zitten.

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.