Logo
  • Nieuws
  • 7 maart 2013
  • Ella Beentjes

Melden kort ziekteverzuim werkt kostenbesparend

De meeste organisaties in Nederland melden een zieke werknemer niet gelijk de eerste werkdag ziek. Op de lange termijn leidt dit echter tot hogere verzuimkosten. Zo blijkt uit recent onderzoek van 365/Arboned onder ruim 300 werkgevers.

"Door kortdurend verzuim niet te melden, mist een werkgever een belangrijk signaal. Het probleem van kortdurend verzuim zit namelijk in de herhaling. Registratie is noodzakelijk om langdurige uitval te voorkomen, en daarmee de kosten van verzuim te beperken," aldus dr. Rob Hoedeman, bedrijfsarts bij 365/ArboNed.

Dreigend langdurig verzuim

Veel werkgevers nemen het 'dagje ziek zijn' van de werknemer niet serieus. Van de respondenten geeft maar 20 procent aan verzuim te melden op de eerste dag. Vooral als het al bekend is dat het om kortdurig verzuim gaat, wordt melden als onnodige gezien. Frequent verzuim is een sterke voorbode van langdurige verzuim. 50 procent van de werknemers die frequent verzuim gaat het jaar daarop langdurige verzuimen. Daarnaast is het een voorbode van herhalend frequent verzuim. 61 procent heeft opnieuw een jaar met frequent verzuim.

"Is een werknemer vaker dan drie keer per jaar ziek, dan kan dat een signaal zijn van onderliggende psychische klachten of dreigend langdurig verzuim. Ons advies is dan – zelfs al is hij maar een dagje ziek - contact met de werknemer op te nemen om te kijken of er niet meer aan de hand is. Want dit patroon stopt niet als je als werkgever hier geen aandacht aan besteedt. Heeft het verzuim steeds een vergelijkbare oorzaak, dan loont het om al in een zeer vroeg stadium de oorzaak van het verzuim te bespreken en te bepalen hoe frequent of langdurig verzuim voorkomen kan worden," zo stelt 365/Arboned.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.