Recruitment: Liever goed op papier dan gemotiveerde werknemer?
Nederlandse werkgevers verkiezen werkervaring en kennis boven motivatie en een positieve instelling zo blijkt uit onderzoek van de vacaturezoekmachine adzuna.nl.
Het onderzoek richtte zich op de teksten die bedrijven gebruiken in hun vacatures. Hieruit bleek dat er grote vraag is naar ‘ervaring’, ‘kennis’ en ‘zelfstandig’, terwijl persoonlijke kenmerken zoals ‘drive’, ‘ondernemend’ en ‘flexibel’ mindere prioriteit hebben.
Hard skills boven soft skills
Meer dan 50.000 openstaande vacatures in heel Nederland zijn geanalyseerd voor het onderzoek dat plaatsvond in mei 2014. Het doel van het onderzoek was om de meest gezochte kenmerken van nieuwe werknemers in kaart te brengen. De gebruikte kenmerken zijn verdeeld over vier categorieën: opleiding & kennis, ervaring, sociale vaardigheden en motivatie & persoonlijke eigenschappen. Uit het onderzoek blijkt een sterke voorkeur voor zogenoemde hard skills; traditionele kennis en ervaring en minder voor de soft skills; sociale en emotionele vaardigheden.
Deze hard skills werden in 62 procent van alle vacatures gevraagd. Als er gekeken wordt naar motivatie zijn de meest gewenste eigenschappen op de werkvloer ‘drive’ met 9,6 procent, enthousiasme met 8,5 procent en flexibiliteit met 7,9 procent.
Top 10 meest gebruikte zoekwoorden in Nederland
Zoekwoord | Aantal vacatures | % van het totaal |
Ervaring | 15354 | 29.3% |
Kennis | 9889 | 18.9% |
Zelfstandig | 8472 | 16.2% |
Opleiding | 7285 | 13.9% |
Gedreven | 5003 | 9,6% |
Enthousiast | 4440 | 8.5% |
Flexibel | 4117 | 7.9% |
Engels | 3395 | 6.5% |
Ondernemend | 2800 | 5.4% |
Analytisch | 2229 | 4.3%
|
Ervaring gevraagd
Een beetje ervaring kon ook zeker geen kwaad. Zo werd er vooral gevraagd naar kandidaten met drie tot vijf jaar ervaring, dit kenmerk werd in 3,4 procent van alle advertenties genoemd.
In het onderstaande figuur staat de totale verdeling van de gewenste werkervaring.
HBO meest gevraagd
Kijkend naar het opleidingsniveau blijkt dat er een sterke voorkeur is voor kandidaten met HBO-niveau (13,3 procent), gevolgd door universitair niveau (10,4 procent) en MBO-niveau (4,4 procent). Globalisering vraagt ook om werknemers met talenkennis. De meest gevraagde vreemde taal is Engels met 6,5 procent, daarnaast wordt er ook gevraagd om Duits (1,8 procent) en Frans (0,8 procent).
Top 5 termen voor opleiding, taal
Opleiding | Taal |
HBO | Engels |
WO | Duits |
MBO | Frans |
Bachelor | Spaans |
Academisch | Zweeds
|
Kennis belangrijker dan motivatie?
Rik Langerak, Country Manager voor Adzuna in Nederland, zegt: ‘In deze tijd van overschot aan werkzoekenden op de arbeidsmarkt zijn werkgevers geneigd om op zoek te gaan naar het beste personeel dat op de markt beschikbaar is. Ze zijn ervan overtuigd dat ze mensen kunnen werven die al beschikken over de gewenste kennis en vaardigheden in plaats van sterk gemotiveerde kandidaten die bereid zijn om nieuwe vaardigheden te leren een kans te geven.’ Niet iets waar recruitmentgoeroe Kevin Wheeler achter staat. In het artikel Zo vind je de 'Perfect Fit' laat hij weten dat de hiring manager op zoek moet naar medewerkers met andere capaciteiten, die soms niet exact voldoen aan alle eisen. “Het is veel belangrijker dat ze in staat zijn om snel te leren", aldus Wheeler.
HR Praktijk Diner – editie 2014
Op het HR Praktijk Diner wordt er ingegaan op de belangrijkste strategische issues voor elke organisatie. Employer Branding is hier zeker één van. Veranderingen op de arbeidsmarkt en strategische heroriëntatie van de organisatie hebben grote gevolgen voor het werkgeversimago. Marcel van der Haas, communicatieprofessional met meer dan 20 jaar ervaring, behandelt centrale vragen over Employer Branding, samen met Mijke Vossen, HR Business Partner bij Coca-Cola. Meer informatie over het diner of u opgeven kan hier.